Particuliere HSL in Italië morgen op de rails

Morgen rijdt de knalrode ITALO, met een snelle haas als symbool, voor het eerst door het Italiaanse landschap. Een proefrit tussen Rome en Napels moet bewijzen dat de nieuwe hogesnelheidstrein, die vanaf 28 april voor het publiek gaat rijden, een goed alternatief is voor de Freccia Rossa (rode pijl) van staatsbedrijf Ferrovie dello Stato (Staatsspoorwegen).

Beeld epa

De 25 hogesnelheidstreinen, gemaakt door het Franse Alstom, zullen dagelijks rijden tussen Milaan en Napels. De trajecten Salerno-Turijn en Rome-Venetië worden later dit jaar mogelijk. Er zijn zes soorten biljetten: in de klasse smart/smart cinema, prima/prima relax en club/club salotto.

De prijzen (vooral in de goedkope klasse) komen overeen met die van de nationale spoorwegen. Zo kost het traject Rome-Milaan met ITALO tussen de 45 en 130 euro, waar het staatsbedrijf tussen de 49 en 79 euro vraagt.

De privétrein richt zich vooral op comfort. Dat uit zich in de gratis draadloze internetverbinding, boordcomputer met rechtstreekse tv-uitzendingen via satelliet, filmvertoning op grotere schermen in de klasse smart cinema, camerabewaking en vier personeelsleden op iedere trein. De catering, wordt verzorgd door Eataly, die verse, seizoensgebonden en regionale gerechten bereidt.

Alstom leverde voor ITALO de 'modernste' trein in Europa, die 70 ton lichter weegt en bijna volledig is gemaakt van recyclebaar materiaal. De trein verbruikt daardoor 10 procent minder energie, heeft een langere levensduur en is stiller dan de andere modellen.

Het bedrijf Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) is voor 33,5 procent van vooraanstaande Italiaanse ondernemers, zoals Luca de Montezemolo (Ferrari) en Diego della Valle (Tod's). De overige aandelen zijn voor de bank Intesa-San Paolo (20 procent), de Franse spoorwegen SNCF (20 procent) en verzekeringsmaatschappij Generali (15 procent). NTV gokt er op dit jaar ruim 1,5 miljoen passagiers te vervoeren. Over 3 jaar moeten dat 8 à 9 miljoen passagiers zijn, een kwart van de markt.

NTV investeerde zo'n 1 miljard euro in het project, waarvan 650 miljoen voor de treinstellen, 120 miljoen voor de huur van de rails per jaar (contract voor 10 jaar), 90 miljoen voor het rangeerterrein in Nola (bij Napels) en 20 miljoen voor personeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden