Ouders van Kelly's en Kimberley's hebben het niet breed

Onze voornaam zegt niet alleen veel over de sociaal-economische achtergrond van onze ouders, maar ook over hoe traditioneel of modieus ze in het leven staan. Dat concludeert de Utrechtse naamkundige Gerrit Bloothooft na onderzoek van haast 300 duizend gezinnen.

Castleden van de serie Oh Oh Cherso, Samantha (Barbie), Roos en Elize. © ANP Beeld
Castleden van de serie Oh Oh Cherso, Samantha (Barbie), Roos en Elize. © ANP

Zo hebben trendgevoelige mensen met een laag inkomen de neiging om zich te laten leiden door namen van de televisie: Wesley, Kevin, Samantha, Kelly.

De laatste jaren zijn in die groep Italiaanse en Spaanse namen in opkomst (Alicia, Diego, Lorenzo), terwijl de Engelse namen wat aan populariteit inboeten.

Bij de traditioneel ingestelde mensen met een hoog inkomen zijn vooral Hebreeuwse, Friese en Scandinavische namen populair. Sem, Jelle, Lars en Marit vervangen zodoende steeds meer traditionele elitenamen als Roderick, Liselotte en Rutger.

Opmerkelijk is dat de achterliggende patronen dezelfde zijn. 'Een nieuwe generatie mensen kiest weliswaar andere namen, maar de achtergrond waartegen dat gebeurt, is vaak dezelfde', zegt Bloothooft. 'Twintig jaar terug waren onder de Engelse namen Danny en Kevin erg populair, tegenwoordig is dat verschoven naar Nick, Britt, Justin en Jayden.'

Nog meer van invloed is volgens Bloothooft hoe traditioneel of trendgevoelig men is. Vooral Turkse en Arabische namen zijn vaak traditioneel gekozen. Het is een 'gesloten systeem van naamgeving', zoals Bloothooft het noemt, dat tot ongeveer de jaren zestig ook in Nederland gebruikelijk was.

'De namen die we vroeger kozen, werden door de traditie bepaald: Jan, Maria, Willem. Maar nu mensen hun eigen keuzes maken, zie je hoe je groepen en lagen in de samenleving door patronen in naamgeving van elkaar kunt onderscheiden.'

Het is voor het eerst dat het lukt op zo'n grote schaal namen te koppelen aan de achtergrond van de eigenaar. Daarvoor maakte Bloofthooft gebruik van De Grote Consumenten Enquête, een groot, langlopend klantenonderzoek van Wegener.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden