Opnieuw tegenslagen bij aanleg Noord-Zuidlijn

De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam loopt opnieuw twee jaar vertraging op, en kost 86,5 miljoen euro extra.

De vertraging ontstaat vooral door technische tegenslagen in de binnenstad. De stijging van de kosten is volgens Herrema veroorzaakt door de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Ferdinand Bolstraat en de Vijzelgracht.

Verder moet de hoofdstad nog 91,5 miljoen euro als extra kostenpost opnemen omdat de Raad van State onlangs oordeelde dat Amsterdam geen recht heeft op extra compensatie van het Rijk voor stijgende kosten. Ook moet de gemeente 35 miljoen euro uittrekken wegens een verschil tussen een aantal eerdere berekeningen.

De gemeente heeft naast de kosten ook de risico's onder de loep genomen. Dat heeft ertoe geleid dat het risicofonds meer dan verdubbeld is, van 111,6 miljoen naar 225,9 miljoen euro. Dat is nodig omdat in het verleden risico's te vaak zijn onderschat.

Vervelende boodschap
Herrema spreekt van een bijzonder vervelende boodschap voor de stad. ‘Maar we moeten realistisch zijn. We hebben de afgelopen jaren dit complexe bouwproject te vaak onderschat. Deze financiële prognose laat een veel negatiever beeld zien, vervelend maar noodzakelijk. Het optimisme moet eruit.’

Volgens de wethouder is vertraging van het megaproject slecht voor de stad. ‘Zeker nu de overvolle metro's in Amsterdam en de vastlopende wegen in de hele regio laten zien dat we de Noord-Zuidlijn echt hard nodig hebben.’

Volgens de laatste prognose zou de aanleg van de metrolijn in 2013 klaar zijn en zouden de totale bouwkosten uitkomen op circa 1,9 miljard euro. De gemeente moest zowel de tijdsduur als het geldbedrag al meerdere keren naar boven bijstellen. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de metroverbinding in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten.

Zuidas
De Noord-Zuidlijn gaat het noorden van de hoofstad verbinden met de Zuidas, het kantorengebied langs de zuidkant van de ringweg A10. Overigens laat Herrema wel onderzoeken of het deel van de nieuwe metro in Amsterdam-Noord wel al vanaf 2013 kan gaan rijden. Daar liggen de werkzaamheden namelijk wel op schema.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.