Opmerking Mak misselijkmakend

In het tv-programma Tegenlicht, zondag, merkte Geert Mak op dat de makers van Submission 'een truc (hebben) toegepast die Goebbels heeft toegepast'....

Joseph Goebbels beruchtste propagandafilm Der ewige Jude stamt uit 1940. Hierin worden joden visueel met ratten vergeleken. Documentaire en geënsceneerde beelden uit straatarme Poolse getto's worden becommentarieerd met de grofste antisemitische teksten.

Wat hebben Hirsi Ali en Van Gogh in Submission gezegd en getoond dat de vergelijking met Goebbels zou rechtvaardigen?

Submission heeft de vorm van een klacht van een gelovige moslima, een variant van het klassieke Job-gegeven: 'O, Heer, waarom laat u mij zo lijden?' Deze vrouw beschrijft in een voice-over hoe zij als vrouw mishandeld wordt, en zij vraagt zich af waarom Allah dat toelaat. De film probeert dus de aandacht te richten op de mishandeling van islamitische vrouwen. Het is precies het tegendeel van wat Goebbels beoogde, die geweld wilde sanctioneren.

Maakt Submission zich misschien schuldig aan suggestieve montage? Nee, de film blijft vormvast bij gesluierde vrouwen. Bij sommigen van hen zijn koranteksten op de huid getekend om de relatie tussen vrouwvijandige korancitaten en de breekbare menselijke huid te benadrukken - alles om geweld aan de kaak te stellen, te veroordelen, te bestrijden.

Door joden als onmensen af te schilderen, maakte Goebbels zijn toeschouwers duidelijk dat hun verdwijnen een bevrijding voor de mensheid zou betekenen. Daarentegen tonen Hirsi Ali en Van Gogh in hun film een vernederde en mishandelde vrouw als een gelijkwaardig mens wier rechten niet met het beroep op heilige teksten door man, oom, broer, of neef mogen worden weggenomen. Het is Mak misschien ontgaan dat in de Arabisch-islamitische culturen de vrouw veelal niet vrij is in het maken van de belangrijkste levenskeuzen; naar schatting is de helft van alle moslima's analfabeet.

Maar Mak is niet gek. Hij weet wat hij doet wanneer hij Submission in één adem vergelijkt met Der ewige Jude. En dat is misselijkmakend. Wie in de eenzame vechter voor de rechten van de islamitische vrouw dezelfde kwaadaardigheid wil zien als in de zwarte fascist Goebbels, verliest elk moreel recht aan het debat deel te nemen.

Hirsi Ali's leven wordt door het islamitische fascisme bedreigd - haar tegenstanders zijn de koppensnellers in dienst van Al-Zarqawi en Bin Laden, die wereldwijd een deel van de moslimjongeren dreigen te verleiden. Als er iets met de propaganda van Goebbels vergeleken kan worden, dan zijn het hun onthoofdingsvideo's en de antisemitische propaganda die de Arabische schotelzenders in Amsterdam-West en andere achterstandswijken verspreiden.

Mak zet de wereld op z'n kop. Anne Frank is nu genoeg misbruikt. Trouwens, waarom heeft hij Michael Moore nooit met Goebbels vergeleken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.