Op zoek naar de moonwalking bear

Dat ene coole idee waar nog niemand op is gekomen: daarmee kun je als ondernemer goed zaken doen bij reclamebureaus....

Door Aimée Kiene

De studenten International Business en Management van de Fontys Hogeschool in Eindhoven krijgen een filmpje te zien van een team basketballers in een wit shirt, dat speelt tegen een team met zwarte shirts. Opdracht: tel hoe vaak het witte team de bal overspeelt.

Het is een bekend filmpje, dat aantoont dat we de dingen waar we niet op letten gemakkelijk over het hoofd zien: tussen de basketballers danst een man verkleed als beer – geen van de studenten heeft hem opgemerkt.

Docent Carl Rohde drukt de studenten op het hart: ‘Probeer altijd de moonwalking bear te ontdekken.’ Oftewel: zoek naar dat ene coole idee dat niemand nog had. Want daar is straks geld mee te verdienen als ondernemer of marketingmanager. Wie weet wat cool is en waarom, kan hele goede zaken doen bij reclamebureaus of multinationals.

Coolhunting heet dit college van trendwatcher Carl Rohde. Hij geeft het op universiteiten overal ter wereld (Seoul, Minsk, Taskjent, Skopje, Istanbul). Hij leert de studenten op zoek te gaan naar de coole dingen in het leven. Ze hoeven het nog niet zelf te bedenken, als ze het maar herkennen. Maar let op: cool heeft niks te maken met hip.

Het gaat Rohde er niet om te voorspellen welk kapsel of welke spijkerbroek binnenkort in de mode gaat raken. Zijn definitie van cool is ‘aantrekkelijk, inspirerend en met toekomstpotentieel’. Hij vraagt zijn studenten ieder vier trends op te sporen in hun stad die aan die maatstaven voldoen. ‘We krijgen natuurlijk ook veel troep binnen die we meteen weggooien. Van twintigduizend voorbeelden is de helft bagger, Maar door de grote hoeveelheid is de top-500 excellent, spannend materiaal.’

Rohde stelt daarvan een paar keer per jaar een ranglijst samen; onlangs kwam de Eurasian Students Top 25 uit (zie hiernaast). Naar zijn zeggen is het belangrijkst dat die ranglijsten wetenschappelijk zijn onderbouwd.

Rohde, die cultuursocioloog is: ‘Er zijn veel websites waarop je kunt vinden wat ‘in’ is, maar wij onderscheiden ons door onze academische manier van werken. Wij zeggen niet alleen wat cool is, maar ook waaróm iets cool is. Het gaat dus niet om een hip product, maar om de diepere mentaliteit die er aan ten grondslag ligt.

Als Rohde één trend van dit moment onder jongeren moet noemen, is dat ‘social webbing’. Rohde: ‘Jongeren verenigen zich op virtuele platforms, dat is allang bekend. Maar de kracht van die beweging zal alleen maar toenemen. Dit is de generatie waarbij het contact op internet en het contact in de echte wereld totaal door elkaar lopen. Jongeren gebruiken het internet om contact te leggen, om elkaar te helpen en een hart onder de riem steken. Daarbij gaan zij steeds meer op zoek naar het persoonlijke aspect van het internet.’

Rohdes studenten uit Brussel vonden de site fmlife.com (fuck my life.com) waar bezoekers met elkaar het gezeur en de tegenslagen van alledag bespreken. In Skopje is rentafriend.com (op zoek naar sociale contacten) populair. Op 43things.com (Amsterdam) en dreambank.com (Barcelona) stimuleren jongeren elkaars dromen te verwezenlijken.

De hang naar het persoonlijke blijkt volgens Rohde uit de populariteit van een reclame van Burger King, onder het motto: Friendship is strong, but the Whopper is stronger. Als je op de netwerksite Facebook tien van je virtuele vrienden uit je bestand schrapte (defrienden, heet dat), kreeg je een gratis Whopper.

Rohde: ‘Hier gaat het om de vraag: wat zijn je échte vrienden? Tijdens die campagne zijn 233.906 vrienden verwijderd. Dat is een trend op internet, om niet meer een onmetelijke groep van vage kennissen in je netwerk te willen hebben.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden