Onlinewijntje smaakt steeds beter

Zijn de dagen van wijnjournalisten zoals Robert Parker geteld? Nu liefhebbers hun wijn vaker via apps en internet uitkiezen, bepaalt de massa wat lekker is. En dat doet ze nog goed ook.

Nu liefhebbers hun wijn vaker via apps en internet uitkiezen, bepaalt de massa wat lekker is. Beeld Colourbox

Miljoenen wijnliefhebbers gaan af op 'zijn' advies, maar zelf kan whizzkid Heini Zachariassen (43) slechts met moeite twee flessen uit elkaar houden. 'Ik heb hetzelfde probleem als veel consumenten: ik vind wijn lekker, maar tegelijkertijd intimiderend.'

De Deense techondernemer is de man achter Vivino, een wijnapp waarmee consumenten wijnetiketten kunnen scannen in bijvoorbeeld de supermarkt, bij de slijter, in het restaurant of zelfs bij de onlinewijnwinkel. De app laat zien hoe hoog de wijn scoort bij de experts. Minder dan drie sterren is een matige fles, vijf sterren is het maximaal haalbare.

De experts bestaan niet uit dat handjevol bekende wijncritici in de wereld, maar uit de 11 miljoen consumenten die de applicatie wereldwijd hebben gedownload. 'Dit is een revolutie', zegt Zachariassen, de consument aan de macht. In Nederland gebruiken volgens hem zo'n half miljoen personen de app.

Vivino maakt onderdeel uit van een ommezwaai in de wijnwereld. Onlinewijnverkoop stelde tot voor kort weinig voor, maar plots zijn er talloze apps en websites bijgekomen. 'Het is een explosie', zegt een woordvoerder van Thuiswinkel.org. Vijf jaar geleden was het nog zoeken naar een wijnwebwinkel, maar nu zijn er volgens de keurmerkorganisatie al 'een paar honderd'. De slijters om de hoek en wijnhandelaren zonder websites zullen daar last van gaan krijgen.

Meer vertrouwen

De houding van de consument rond het onlinebestellen van wijn is veranderd, stelt Thuiswinkel.org. Er is meer vertrouwen dat het product goed aankomt. En consumenten worden dankzij apps mondiger bij de keuze van wijn.

De app van Vivino oogt eenvoudig, maar er is zo'n vier jaar aan gewerkt, zegt Zachariassen. Zo vergde de database een behoorlijke investering. Tekstalgoritmes speuren de internetpagina's van importeurs, wijnboeren en handelaren af naar etiketten. Daarnaast heeft de in San Francisco gevestigde ondernemer werknemers die met importeurs bellen voor wijnlijsten. Dat is nodig om een 'match' te kunnen garanderen bij iedere scan.

Zachariassen schopt wel een beetje tegen het zere been van de wijncriticus, die een hoge status heeft in het wereldje. Voor de selectie gaan inkopers en wijnliefhebbers traditioneel af op ongeveer tien autoriteiten in de wereld, onder wie wijnjournalist Robert Parker en het Amerikaanse magazine Wine Spectator. Die hanteren 'een ingewikkeld systeem' van 100 punten dat consumenten nauwelijks snappen, zegt Zachariassen. De zakenman, eerder specialist in internetbeveiliging, heeft voor zijn recensiesysteem leentjebuur gespeeld bij internetgiganten, zoals Netflix en Amazon. Zijn recensiesysteem is even betrouwbaar, claimt hij. Hij laat wijnen beoordelen zoals internetgebruikers een oordeel geven over films en series of over hun zojuist aangeschafte camera of wasmachine. Wijnen die bij de 'traditionele' critici hoog scoren, krijgen op Vivino vergelijkbare hoge punten. Dat ziet Zachariassen als bewijs dat de massa net zo goed weet wat lekker is als de 'wijnelite'.

Châteauneuf-du-Pape Cuvée La Côte Rondé

Châteauneuf-du-Pape Cuvée La Côte Rondé (2008)

Châteauneuf-du-Pape Cuvée La Côte Rondé (2008) van de Franse wijnmaker Jean-Paul Autard. De druiven (een mix van Grenache en Syrah) zijn met de hand geplukt van een wijnperceel in Côtes du Rhône, wijnstreek in het Zuid-Frankrijk. De wijn wordt door kenners als majestueus omgeschreven en kan bij hen rekenen op een score van 91 punten. Een flesje gaat gemiddeld voor 44 euro over de toonbank, aldus de app. De consument is eveneens positief met een oordeel van 4,1 sterren. Je zou er zoete bosvruchten en chocolade in moeten proeven.

Sommeliers

'Wijn uitkiezen bestaat uit meer dan enen en nullen alleen', zegt sommelier Job Seuren. Hij vertegenwoordigt de 250 sommeliers (wijnexpers in restaurants) aangesloten bij het Nederlandse Gilde van Sommeliers. Vivino voert gesprekken met sommeliers in Nederland om de app te laten inburgeren in de restaurantwereld. Seuren gebruikt hem af en toe, maar ziet Vivino 'puur als een handige aanvulling' in zijn werk. De wijnexpert denkt dat consumenten er in restaurants mondiger door zullen worden. Apps kunnen wat hem betreft een hulpmiddel zijn bij het praten met klanten over de combinatie tussen eten en wijn. Wel wordt de invloed ervan overschat, vindt hij. Een etiket scannen is volgens hem een ding. Inspelen op de specifieke wensen van gasten in de overgang van het voorgerecht naar het hoofdgerecht, vergt inlevingsvermogen. 'Dit is mensenwerk.'

Bescheiden stelt Vivino zich niet op; de onderneming zegt een vergelijkbare verandering in de wijnwereld teweeg te kunnen brengen als bijvoorbeeld Airbnb dat in de hotelmarkt doet of Uber in de taxiwereld. Zachariassen verdient zijn geld als schakel tussen kleine webwinkels en de consumenten en wil daarmee mede de kleine retailers 'emanciperen'.

Bij de gescande wijnen die via internet te verkrijgen zijn, verschijnt een bestelbutton. Als een klant daarop drukt en op de website van een van de aangesloten winkels terechtkomt, krijgt Vivino een vast bedrag per klik van de aanbieder. Daarnaast koopt Vivino zelf de hoogstscorende wijnen in bij importeurs en biedt ze met korting aan. Maar het is geen doel een onlinewijnwinkel te worden, zegt Zachariassen. In de toekomst wil Vivino webwinkels een commissie per verkochte fles wijn vragen.

Marchesi Antinori Cont'Ugo Bolgheri

Cont'Ugo Bolgheri uit 2012

De Cont'Ugo Bolgheri uit 2012 van het Italiaanse wijnhuis Marchesi Antinori is gemaakt van 100 procent Merlot. De drijven zijn geplukt op de Guado el Tasso-wijngaard aan de Toscaanse kust. De Florentijnse wijnmaker heeft een geschiedenis die teruggaat tot de 14de eeuw en staat hoog aangeschreven in de wijnwereld. De exclusieve wijn heeft een gemiddelde prijs van 34 euro volgens de app. Bij de critici krijgt de wijn 93 van de 100 punten. De aroma's van onder meer pruimen, frambozen, zwarte peper, kruidnagel vallen ook duidelijk bij de consumenten in de smaak. Hun oordeel: 4,2 sterren.

Autoriteiten

In de totale Nederlandse wijnmarkt werden vorig jaar ongeveer 480 miljoen flessen verkocht, zegt Hans Burghoorn, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren. De brancheorganisatie gaat uit van een gemiddelde omzet van 4 à 5 euro per fles. De schattingen over het aandeel van onlineverkopen lopen uiteen van 5 tot 10 procent. Burghoorn denkt dat het eerder dat laatste is. 'Waar de laatste jaren de totale verkopen stabiliseren, neemt het aandeel van internet toe.'

Bij fysieke verkopen domineren de supermarkten nog altijd. Op internet is de markt grotendeels in handen van een paar websites van importeurs. De twee belangrijkste partijen, Wijnvoordeel.nl en Wijnbeurs.nl, zijn beide onderdeel van Baarsma Winegroup Holding, de grootste Nederlandse wijnimporteur.

Vivino heeft al 1,5 miljoen wijnrecensies. Maar sommelier Seuren blijft meer vertrouwen houden in de 'oude' wijncriticus. 'Uiteindelijk hechten wij allemaal veel waarde aan autoriteiten. En ik zie een app, ondanks de hoeveelheid aan reviews, dat gezag nog niet zo snel evenaren.'


Bernardus Chardonnay 2013

De Bernardus Chardonnay 2013 is afkomstig van wijngaarden van de familie Ben Pon (Volkswagenimporteurs) en is de ontdekking van de consument en niet die van de critici. De Franse Chardonnaydruif blijkt ook aan de kust van Californië goed te aarden, getuige de score van 4,2 sterren die de consumenten eraan hangen. De critici komen geven de 'Nederlandse wijn' 86 punten, wat nog steeds geldt als 'zeer goed.' De prijs van de wijn ligt een stuk lager dan de andere topwijnen: gemiddeld kost een fles op internet 23 euro. De wijn wordt omschreven als complexe mix van aroma's van peer en noten en vanille.

Bernardus Chardonnay
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden