NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Door het schrappen van wissels wordt het spoorwegnet minder flexibel bij calamiteiten. De nadelen van wisselsanering kwamen de afgelopen twee weken aan het licht toen de hogesnelheidstreinen Fyra en Thalys door een gebrek aan wissels niet konden vertrekken vanuit Amsterdam.

Seinen, wissels en treinen op Utrecht Centraal. Foto ter illlustratie. Beeld ANP

Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten van NS die in het bezit zijn van de Volkskrant. NS en spoorbeheerder ProRail moeten in overleg bepalen welke wissels kunnen worden geschrapt.

Het verminderen van wissels leidt tot een hogere betrouwbaarheid van het spoorverkeer. Maar het beperkt ook de flexibiliteit, waardoor treinen bij een calamiteit niet over een ander spoor kunnen rijden.

De discussie over wisselsaneringen veroorzaakte een maand geleden onenigheid tussen NS en ProRail. De logistiek experts van NS gaven toen de NS-directie te kennen geen vertrouwen meer te hebben in ProRail. In een memo aan de directie stelden de experts dat de spoorbeheerder bepaalde wissels wilde saneren waardoor de dienstregeling van 2013 onuitvoerbaar zou worden.

ProRail heeft, na onderhandelingen met NS, een deel van de plannen ingetrokken. Een aantal door NS als cruciaal bestempelde wissels wordt ontzien. Volgens NS kan de dienstregeling gewoon worden uitgevoerd.
ProRail laat weten geen wissel te saneren zonder instemming en medeweten van NS. De ontbrekende wissel waardoor de Fyra niet kon rijden, was juist op verzoek van NS geschrapt, blijkt uit interne documenten.

Dienstregeling robuuster
De politieke druk op NS en ProRail om de dienstregeling robuuster te maken, is groot. Wissels zijn een belangrijke bron van storingen. Bovendien vertragen wissels het treinverkeer rond grote stations. Door de lay-out van het spoor te vereenvoudigen, verwacht ProRail dat het spoor robuuster wordt. De spoorbeheerder zegt dat NS en Prorail altijd in goed overleg wissels schrappen, en dat sanering van wissels niet tegen de zin van NS wordt doorgevoerd.

Ook NS erkent dat Nederland talloze overbodige wissels kent, maar de spoorvervoerder wil minder ver gaan bij het saneren ervan dan ProRail. NS vreest aan flexibiliteit in te boeten. Nu worden veel storingen opgevangen door treinen via wissels om te leiden.

Reizigers tussen Amsterdam en Schiphol werden tussen 18 juni en 4 juli geconfronteerd met de gevolgen van de wisselsaneringen. Door een defecte spoorbrug tussen het rangeerterrein van de flitstreinen in Amsterdam-Oost en het station konden de snelle treinen niet rijden tussen Amsterdam en Schiphol.

Vroeger was dit geen probleem geweest, zegt een NS-medewerker die niet met zijn naam in de krant wil. 'Maar de wissels die we toen gebruikt zouden hebben om de treinen in het station te krijgen, zijn gesaneerd.'

Lees meer over de plannen om wissels te schrappen in de Volkskrant van vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden