NS en ProRail gaan samen vertragingen oplossen

De NS en ProRail gaan tot op het hoogste niveau nauw samenwerken om een eind te maken aan de voortdurende problemen op het spoor. De directies van de twee spoorbedrijven vormen daarvoor een gezamenlijke stuurgroep onder roulerend voorzitterschap van de president-directeuren van de NS en ProRail.

Beeld anp

Dit blijkt uit stukken van de centrale ondernemingsraad van ProRail, die in het bezit zijn van de Volkskrant. Met de introductie van de permanente overlegclub geven de twee spoorbedrijven invulling aan de wens van de Tweede Kamer en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur om tot een gezamenlijke aanpak te komen.

Zo moeten onder meer de ellenlange vertragingen die ontstaan bij hevige sneeuwval, noodweer en stroom- en computerstoringen worden voorkomen. Deze problemen worden grotendeels toegeschreven aan de strikte scheiding tussen de NS en ProRail.

Raakvlakken
Een woordvoerder van ProRail bevestigt dat beide spoorbedrijven nauwere samenwerking zoeken. 'Maar dit is geen nieuw bestuur dat beide bedrijven gaat leiden.' De NS benadrukt eveneens dat de oprichting van de stuurgroep niet betekent dat de splitsing tussen de NS en ProRail in praktijk ongedaan wordt gemaakt. 'De NS blijft de NS, ProRail blijft ProRail', aldus de woordvoerder. Hij stelt dat de stuurgroep zich alleen gaat toeleggen op 'terreinen waar de bedrijfsvoering van de NS en ProRail raakvlakken hebben'.

'De NS en ProRail hebben zevenduizend kilometer raakvlak', reageert bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor. Berghuis pleit al langer voor het opnieuw samenbrengen van de NS en ProRail in een holding met een gezamenlijke directie. Berghuis: 'Maar ik vrees dat de oplossing die de NS en ProRail nu kiezen alleen maar tot meer bureaucratie gaat leiden.'

De stuurgroep moet een eind maken aan de chaos die soms ontstaat op het spoor doordat de directies van de NS en ProRail het fundamenteel oneens zijn over de effectiefste aanpak om vertragingen en verstoringen terug te dringen. Zo ontstond er vorig voorjaar ruzie tussen de directies van de NS en ProRail over het saneren van wissels.

Winter
ProRail was van mening dat de kans op vertragingen kleiner wordt door het aantal wissels te reduceren. Vastvriezende wissels zijn 's winters een voorname bron van verstoringen. ProRail wordt op koude dagen afgerekend op de beschikbaar van het spoor.

De NS wilde juist zo veel mogelijk wissels behouden. Want als een trein strandt, heeft het spoorbedrijf veel wissels nodig om het overige treinverkeer om te leiden. De NS wordt afgerekend op het aantal vertraagde treinen.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.