Nrc.next verdwijnt in zijn huidige vorm

Nrc.next houdt in de huidige vorm op te bestaan. Als de plannen van de uitgever en hoofdredactie worden uitgevoerd, heeft de ochtendkrant van NRC Media vanaf het najaar geen eigen redactie meer. Eén grote NRC-redactie zal dan de ochtend- en avondkrant maken. De toon en inhoud van nrc.next gaan op de schop om de concurrentie met andere ochtendkranten aan te gaan en de oplagedaling te stoppen.

Beeld anp

Dit blijkt uit een interne mail en wordt bevestigd door bronnen bij NRC Handelsblad en nrc.next.

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, riep in april de redactie bijeen om de plannen aan te kondigen. Vandermeersch wil nu niks zeggen over de voornemens, behalve dat hij werkt aan 'een versterking van de twee kranten'. Mark Kranenburg, voorzitter van de redactieraad, zegt dat het gaat om plannen in een 'embryonaal stadium'. De redactieraad komt in juni met een advies over het beleid, dat aan de redactie wordt voorgelegd.

Het is de bedoeling dat de opvolger van nrc.next urgenter wordt en meer stukken gaat gebruiken van Handelsblad. Een tweede katern verleent onderdak aan verhalen met de kenmerkende dwarse next-toon. De ochtendkrant wordt dikker en gaat zich richten op een bredere doelgroep.

Wat ging er mis bij nrc.next?

De Volkskrant schreef begin januari een uitvoerig artikel dat diezelfde dag ook in nrc.next werd gepubliceerd. Lees het hier terug

Peter Vandermeersch Beeld ANP

Nieuwe generatie

Bij de lancering van nrc.next in 2006 werd de beoogde doelgroep omschreven als 'de nieuwe generatie geïnteresseerde mediagebruikers, die anders omgaat met nieuws en informatie'. De gemiddelde leeftijd van de lezers is nu begin veertig.

Begin mei is Hans Nijenhuis vertrokken als chef van next en vervangen door René Moerland, voorheen chef van de Haagse redactie van NRC. Nijenhuis is een van de bedenkers en oprichters van nrc.next. Zijn vertrek volgde op een verschil van mening over de koers van de krant met Vandermeersch. Nijenhuis kondigde intern aan dat hij als bedenker van het oorspronkelijke idee de nieuwe plannen met de ochtendkrant niet kan uitdragen.

Bij de overname van NRC Media in december door het Belgische Mediahuis bleek de krant een zorgenkindje. Mediahuis-directeur Gert Ysebaert noemde 'de druk op nrc.next' in de Vlaamse krant De Standaard het eerste punt van aandacht.

Het NRC Handelsblad van maandag. Beeld .
De nrc.next van maandag. Beeld .

Krimp

Over de koers van nrc.next is binnen de hoofdredactie van NRC al langer discussie. Rob Wijnberg stopte in 2012 als hoofdredacteur van nrc.next. Een jaar later richtte hij De Correspondent op, een zelfverklaard 'medicijn tegen de waan van de dag'. Nijenhuis volgde hem op als chef en kreeg de opdracht om de krant meer nieuwsgericht te maken. Die ontwikkeling wordt doorgezet: de nieuwe chef Moerland staat bekend als typische Handelsblad-journalist. Nijenhuis is nu chef van de opinieredactie van NRC Handelsblad. Hij was niet bereikbaar voor commentaar.

Op het hoogtepunt in 2011 had nrc.next een betaalde oplage van 75 duizend stuks. Inmiddels is daar nog minder dan de helft van over: 36 duizend exemplaren. De digitale oplage steeg sinds 2012 van nul naar 12 duizend. Omdat steeds minder jongeren de krant lezen, daalde de oplage van next sneller dan die van andere kranten, volgens NRC. Ook werd er flink gekort op het marketingbudget van next, wat de krimp versterkte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden