Nieuws Geen voordeel meer voor 'Ivory'

KLM gaat snijden in de voordelen voor hun trouwe klanten. Neeltje Huirne merkt dat degenen onder hen die het minst vliegen, de dupe worden....

Wie trouw vliegt met dezelfde luchtvaartmaatschappij, wordt daarvoor beloond. Bijna elke maatschappij heeft een Frequent Flyer Programma waarmee klanten hun gevlogen mijlen (‘miles’) kunnen opsparen. Die zijn in te ruilen voor cadeaus, maar ook voor tickets en hotel- en autoverhuurarrangementen. Bovendien krijgt een frequent flyer voorrang op wachtlijsten en kan hij soms inchecken bij een speciale, rustige balie.

De veelvliegers van KLM, Air France, Kenya Airways, Air Europa en SkyTeam sparen zogeheten Award Miles via Flying Blue. Dit programma is met meer dan 13,5 miljoen leden het grootste van Europa. Flying Blue heeft vier deelnemersniveaus: Ivory, Silver, Gold en Platinum.

Per 1 april 2009 gelden er nieuwe voorwaarden voor Flying Blue, staat te lezen op www.klm.com. ‘KLM wil zich daarmee nog meer richten op de meest loyale leden. Er wordt een duidelijker verband gelegd tussen het betaalde tickettarief, de voorwaarden van het ticket en het aantal miles dat men kan sparen’, zegt Marisca Kensenhuis van KLM.

Daarmee duwt Flying Blue klanten die minder frequent vliegen en daarmee in de Ivory-categorie vallen, flink van zich af. Zo komen alle Flying Blue-miles die zij voor augustus 2007 hebben gespaard en nog niet hebben ingewisseld, te vervallen. Tenzij Ivory-leden vanaf 1 april tenminste eenmaal per 20 maanden een vlucht boeken bij één van de bij Flying Blue aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

Bovendien wordt de geldigheidsduur van nieuwe miles die Ivory-leden sparen, verlaagd van 36 naar 20 maanden. Zij worden dus verplicht in ieder geval elke anderhalf jaar een vliegticket te boeken bij een van de maatschappijen die met Flying Blue werken. Wie dat niet doet, verliest zijn reeds gespaarde miles.

Een leuke bijkomstigheid van het sparen van miles is dat je er je gewone economy-ticket mee kunt upgraden naar een businessclass- of first class-ticket. Dat laatste is voor Ivory-leden per 1 april onmogelijk geworden. Businessclass zitten kan nog wel, maar dat kost nu veel meer miles dan voorheen.

Voor alle Flying Blue-leden geldt per 1 april dat het niet meer vanzelfsprekend is dat alle gevlogen mijlen 100 procent worden uitgekeerd in miles. Alleen de duurste tickets leveren nog het volle aantal miles op, voor de andere tickets krijgen zij nog maar 25 tot 75 procent. Ook dat is vooral nadelig voor Ivory-leden, die vaak voor tickets in de goedkopere klasse kiezen. Zij worden door de nieuwe voorwaarden van Flying Blue eigenlijk gedwongen vaker en tegen hogere kosten een vliegticket te kopen, om nog profijt te hebben van het sparen van miles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden