Niet zo ons ding

Magazinelezers proevenen keuren. Deze week ijskoffie...

Laten we het maar meteen bekennen: wij van Proef drinken zelden tot nooit ijskoffie, omdat we er nooit een moment van de dag voor vinden. ’s Ochtends? Drinken we gewone koffie, heet en sterk, om wakker te worden. ’s Middags? Drinken we thee. En ’s avonds na het eten drinken we hooguit een kopje espresso, en niet zo’n zware, romige, zoete plens als de weinige ijskoffies die we kennen.

Gelukkig zijn er onder magazinelezers nogal wat heavy users met kennis van zaken en uitgesproken voorkeuren. ‘Ik ben al jaren ijskoffiefan’, schrijft Anne Schoonderwoerd, ‘en sinds het ook kant-en-klaar te koop is in de winkel, maak ik hiervan graag gebruik. Natuurlijk is de smaak moeilijk te evenaren van de ijskoffie die te bestellen is in cafés; daar zitten vaak gemalen ijsblokjes in.’ In eerste instantie koos Anne voor bekertjes ijskoffie uit het koelvak: Cafresco van Campina. Later ging ze de blikjes ijskoffie van Douwe Egberts en Iceccino proberen, omdat die langer houdbaar zijn en ‘praktischer te vervoeren’. Iceccino is favoriet: ‘Net wat goedkoper dan de ijskoffie van Douwe Egberts, en voller van smaak.’

De drie merken die Anne noemt, domineren in de lezersreacties. Vooral voor Iceccino wordt intensief campagne gevoerd – onder anderen door mensen wier internetspoor leidt naar het bedrijf dat het drankje in Nederland aanbiedt. ‘Er was er één die duidelijk boven de rest uitsteekt en dat is voor mij de Iceccino’, mailt Jessica Peters. ‘Echt een aanrader!’, noemt Jeroen Kok ’m, en ‘met vlag en wimpel de lekkerste’, plugt Mark Elstgeest. Een paar anderen prijzen de soja-macchiato van Alpro Soya; één lezer, Jurgen Nijhuis noemt Rogge’s Bio. ‘Een duidelijke winnaar’, vindt hij. ‘Een krachtige ijskoffie van biologische ingrediënten.’ Op 2 staat bij hem de ijskoffie van de Aldi (‘prima, vol van smaak’), vandaar dat wij ons daarheen spoedden om het spul (cappuccino van het merk Moreno, 49 cent) te proberen. Daarnaast testen we Cafresco cappuccino van Campina (99 cent) en Espresso and cream Frappuccino van Starbucks (3,95 euro). Die laatste is mierzoet, en zeker niet acht keer zo lekker als de Moreno, hetgeen je gezien de prijs mag verwachten. Het best vinden we de ijskoffie van Campina, al is ook dat een zoete, romige, koude plens. ‘Koude koffie is niet zo ons ding’, schrijft Hubert van Lieshout, die ongeveer dezelfde mening heeft (‘Te zoet. Koffiemelk. Bomvol calorieën’). Hubert maakt deel uit van het vaste proefpanel en proeft te vaak ‘dingen die we niet willen proeven’. Over twee weken daarom: pasta.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden