Niet-invasieve test voor genetische aandoeningen foetus

Onderzoekers hebben het genoom van een foetus ontrafeld met een niet-invasieve test. Met de bevindingen kunnen artsen in de toekomst mogelijk meer dan 3000 erfelijke aandoeningen vaststellen.

Beeld Thinkstock

De onderzoekers van de Universiteit van Washington namen voor het genoom van de foetus bloed van de 18 weken zwangere moeder en speeksel van de vader af. Het bloed van de moeder bevat cellen van de foetus. Dit is een niet-invasieve en veel veiligere test dan de huidige methoden.

De wetenschappers controleerden de juistheid van het genoom aan de hand van DNA uit de navelstreng, nadat de baby was geboren. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Science Translational Medicine.

Vruchtwaterpunctie
Artsen onderzoeken ongeboren baby's soms al onder meer op het syndroom van Down. Dit gaat door middel van een vruchtwaterpunctie, waarbij vruchtwater uit de baarmoeder wordt afgenomen, of een vlokkentest, waarvoor weefsel van de placenta nodig is. Beide onderzoeken verhogen echter de kans op een miskraam.

De nieuwe mogelijkheden creëren echter nieuwe ethische vragen. Want wat te doen met de informatie? Wanneer genetische aandoeningen vaker tijdens de zwangerschap worden vastgesteld, kan dat leiden tot meer abortussen.