New York maakt begin met langverwacht fietsenplan

New York begint deze maand met zijn langverwachte fietsenverhuurplan. In de stadsdelen Manhattan en Brooklyn worden 330 speciale fietsenrekken geopend waarin 6.000 huurfietsen een plek krijgen.

De nog lege fietsenrekken van Citi Bike aan MacDougal Street in New York. Beeld ap
De nog lege fietsenrekken van Citi Bike aan MacDougal Street in New York.Beeld ap

Uiteindelijk mikt het stadsbestuur op een uitbreiding tot 10.000 fietsen en 600 locaties waar ze kunnen worden gestald. Ook het stadsdeel Queens zal mettertijd deel uitmaken van het project, waarop duizenden belangstellenden al een abonnement hebben genomen.

Onbeperkt
De fietsen zijn felblauw en beschikken over drie versnellingen. Het dragen van een helm is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Vaste gebruikers betalen 95 dollar per jaar (72 euro). In ruil daarvoor mogen ze een onbeperkt aantal ritjes maken. De enige restrictie is dat de ritjes niet langer dan 45 minuten mogen duren.

Niet-abonnees, zoals toeristen, kunnen voor 10 dollar een kaart kopen waarbij ze de fietsen gedurende 24 uur onbeperkt kunnen lenen, maar steeds voor ritjes van maximaal een halfuur. Een weekkaart gaat 25 dollar kosten.

Gezonde leefstijl
Het fietsenplan, dat Citi Bike is gedoopt, moet congestie op straat tegengaan en een gezonde leefstijl bevorderen. New York zegt de afgelopen vijf jaar te hebben geïnvesteerd in 500 kilometer aan nieuwe fietsstroken en -paden. De stad claimt nu in totaal over ruim 1100 kilometer te beschikken.

Voor het fietsenverhuurplan is de stad te rade gegaan bij soortgelijke projecten in onder meer Parijs, Barcelona en Londen. Citi Bike wordt voor 41 miljoen dollar (31 miljoen euro) gesponsord door CitiBank. Het creditcardbedrijf MasterCard draagt 6,5 miljoen dollar (5 miljoen euro) bij in de kosten. De organisatie, aangestuurd door de afdeling Vervoer van de stad New York, verwacht op termijn een bescheiden winst te kunnen maken.

Provo
Het eerste idee voor een zogeheten wittefietsenplan werd voor zover bekend in Nederland ontwikkeld. Het was de actiepartij Provo die het in 1965 presenteerde, om de luchtverontreiniging in de binnenstad van Amsterdam terug te dringen.

In Nederland is het initiatief door de hoge graad van fietsenbezit onder de inwoners nooit echt aangeslagen, maar in tal van landen zijn vergelijkbare plannen uitgegroeid tot een succes.

null Beeld ap
Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden