Nederlanders drinken meer bier door alcoholvrije variant

Nederlandse bierbrouwers hebben afgelopen jaar vooral goede zaken gedaan met alcoholvrije en met limonade aangelengde biertjes. De verkoop daarvan zat stevig in de lift. Maar ook de dorst naar pils was in ons land net iets groter dan in 2014, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers.

Er werd in 2015 bijna 27 procent meer alcoholvrij bier genuttigd. Beeld ANP

In totaal werd vorig jaar in Nederland ruim 11,5 miljoen hectoliter bier gedronken. Dat was 1,8 procent meer dan in 2014. Het overgrote deel daarvan, bijna 10 miljoen hectoliter, was pilsener. Die categorie groeide wel het minst van allemaal: slechts 0,2 procent. Er werd bijna 27 procent meer alcoholvrij bier genuttigd. De consumptie van mixbieren, zoals radler, nam met 13 procent toe. Ook speciaalbieren waren meer in trek. De verkoop daarvan steeg met ruim 8 procent.

Niet alleen in de huiselijke kring werd meer alcoholvrij of -arm bier gedronken, maar juist ook in de horeca. Cafés en restaurants schonken 44 procent meer alcoholvrij bier en 35 procent meer radler.

Van eigen bodem

Nederlanders geven nog altijd duidelijk de voorkeur aan bier van eigen bodem. Van al het verkochte bier werd 86 procent in ons land gebrouwen. Wel nam de verkoop van geïmporteerd bier vorig jaar sterker toe dan de totale bierconsumptie, namelijk met 6 procent tot 1,7 miljoen hectoliter. Andersom nam de export van Nederlands bier met 1,2 procent toe tot 14,1 miljoen hectoliter.

Nederlandse Brouwers behartigt de belangen van tien Nederlandse brouwerijen, die samen goed zijn voor 95 procent van de bierproductie in Nederland. Daaronder zijn grote spelers als Heineken, InBev Nederland en Grolsch. Volgens de organisatie telt ons land in totaal meer dan driehonderd brouwerijen. Dat is tweeënhalf keer meer dan in 2012.

De opmars van het alcoholvrije bier

De al jaren dalende afzet van bier is vorig jaar plots weer toegenomen. Dat is vooral te danken aan een product waarmee je tot voor kort niet gezien wilde worden: alcoholvrij en - arm bier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden