Interview Défano Holwijn

‘Naar Hilversum? In mijn hoofd is het heel ouderwets om zo te denken’

Op YouTube kun je zo beginnen, zonder dat iemand eerst beoordeelt welke kleur haar je hebt. Nu heeft Défano Holwijn (25) bijna 300.000 abonnees. ‘Naar Hilversum? In mijn hoofd is het heel ouderwets om zo te denken.’

Défano Holwijn. Beeld Casper Kofi

Als kind had Défano Holwijn één droom: presentator worden. Na de havo, tijdens een tussenjaar, begon hij filmpjes op Facebook te plaatsen. ‘Binnen een jaar had ik 100.000 volgers en werd ik benaderd door NCN. Dat is een soort modellenbureau, maar dan voor youtubers. Zij zeiden: waarom ga je niet diezelfde filmpjes op YouTube zetten, dan kun je er geld mee verdienen.’

Wilde je niet naar Hilversum?

‘Daar heb ik nooit aan gedacht. In mijn hoofd is het heel ouderwets om zo te denken. Je ziet het nog steeds, mensen die zeggen: o ja, jij maakt filmpjes op YouTube, wat schattig. Bij een omroep zeggen ze dan tegen me: jij kan presenteren, je hebt een leuk koppie, wil je bij ons komen? In het begin vond ik het raar, nu is het meer grappig.

‘Ze doen het allemaal, al die omroepen. Ze denken dat zij op het hoofdveld spelen en dat ze mij kunnen vragen om bij hun team mee te doen. Dat ik ze nodig heb en dankbaar moet zijn. De werkelijkheid is eerder omgekeerd. Ik klop niet op hun deur, zij komen naar mijn deur. De meeste youtubers zitten helemaal niet te wachten op de televisie.

‘Ik ben wel met ze in gesprek geweest. Met welke omroepen? Ik weet het niet meer, man. Welke niet, het waren er zo veel. Wat het ding was: zij wilden te veel inspraak, ik had geen bewegingsvrijheid. Waarom zou ik dat doen? Ik heb mijn eigen platform, daar kan ik het precies doen zoals ik het wil.

Défano Holwijn: ‘Bij de televisie blijven ze zeggen: ja, maar onze directeur, een man van 70 jaar, zegt dat we het zo en zo horen te doen.’ Beeld Casper Kofi

‘Plat gezegd is het: jij pakt views, wil je wat voor ons doen? Het zijn gewoon cijfers. De ene omroep heeft geld, de andere zegt: dit is een mooie kans voor jou. Of ze zeggen: wij geven jou ontbijt en daarna ga je die dag voor ons aan het werk. Maar ik ga niet voor een cracker en een paar pinda’s aan het werk.

‘Die cijfers worden ook gezien door bedrijven. Zij denken: oké, ik wil een bepaalde doelgroep bereiken, jongeren bijvoorbeeld, waar kan ik die vinden? Misschien doen die omroepen daarom zo raar, omdat ze bang zijn. Ze zien het shiften, van de televisie naar internet. Ik zou ook bang zijn als ik dat zag gebeuren. Ik zeg altijd: als je een reclamebudget hebt, geef het aan een youtuber, zo bereik je het snelste je doelgroep.

Défano Holwijn (Nederland, 1992) heeft op YouTube 278.000 abonnees, op Facebook 248.000 volgers en op Instagram 114.000. Hij werkte samen met onder meer Vodafone, Unicef en het Wereld Natuur Fonds. ‘En met zoveel andere bedrijven. Ik weet niet meer welke, man.’ Zijn best bekeken video op YouTube heette Wat weet jij Amsterdam en werd 1,1 miljoen keer bekeken.

‘Het is een verschil in denkwijze. Die kloof blijf je zien. Bij de televisie kunnen ze hun oude ideeën niet loslaten, ze begrijpen niet hoe snel het allemaal verandert. Ik ben met ze in gesprek en zij blijven zeggen: ja, maar onze directeur, een man van 70 jaar, zegt dat we het zo en zo horen te doen.

‘Je ziet ook bedrijven die niet begrijpen hoe groot mijn bereik is. Zij organiseren een feest en sturen mij dan een mail: je mag twee kaartjes weggeven aan jouw volgers, dat is leuk voor je. Zonder me daarvoor te betalen. Waarom zou ik dat doen? Ik ga toch ook niet naar RTL4 mailen: hier heb je twee kaartjes, die mogen jullie weggeven en ik betaal niet voor de exposure. Iedere youtuber krijgt iedere dag zulke mails. Ik beantwoord ze niet eens.’

Was het een voordeel dat je bij YouTube gewoon kon beginnen?

‘Je hebt niemand die je beoordeelt: welke kleur ogen en welke kleur haar heb jij? Het is open en vrij. Dat maakt het simpeler.’

Op YouTube heb je 278.000 abonnees. Weet je wie dat zijn?

‘Helaas kan ik alleen zien in welke steden ze wonen. De meesten zitten in de Randstad, maar ze wonen door het hele land. Mijn doelgroep is best oud. De gemiddelde YouTube-abonnee is tussen de 6 en 12 jaar, bij mij zijn ze tussen de 12 en de 25.’

Heb je ooit gedacht: ik moet mijn filmpjes zo maken dat iedereen ernaar kan kijken?

‘Nooit. Straattaal gebruik ik sowieso niet echt, in die filmpjes praat ik zoals ik dat ook thuis doe. Ik dacht alleen: hoe kan ik meer vrouwen bereiken? In mijn statistieken zag ik dat de abonnees voor 60 procent mannen waren en 40 procent vrouwen.’

DEFANO Beeld Casper Kofi

Hoe bereik je vrouwen?

‘Ik maak meer filmpjes met vrouwen erin. Ik heb ze gevraagd: wat willen jullie zien? Een van de dingen was koken. Ik kan niet koken. Dus ik ga video’s maken waarin ik kookles neem bij een vrouw. En ze wilden dingen zien over make-up. Ik ga iemand een make-over geven.

‘Mijn andere doel was: de tv bereiken. Tv-presentator worden, dat blijft mijn einddoel. Eerst maakte ik filmpjes over herkenbare dingen. Tien dingen die je moeder zegt. Tien dingen die je meemaakt op school. Ik ben video’s gaan maken die heten: Wat weet jij? Daarin ben ik een presentator, een quizmaster.’

Waarom wil je toch op de televisie?

‘Ik wil een eigen talkshow. Hij mag ook op YouTube worden uitgezonden, dat is zeker geen straf. Maar voor een talkshow hebben ze, op dit moment, bij de tv nog steeds de hoogste budgetten.’

Waarover moet die talkshow gaan?

‘Ik weet het nog niet. Het moet worden zoals een Amerikaanse talkshow, met entertainment. Mensen vragen waarom ik het niet nu al ga doen. Eerst wil ik uitbouwen wat ik op YouTube doe.’

Nederlands

‘In het buitenland.’

Surinaams

‘Mijn schoenen uitdoen bij de voordeur.’

Eten

‘Weet ik niet, man. Ik kook niet.’

Partner

‘Ik denk niet in hokjes. Ze kan van Mars komen.’

Vakantie

‘Weet ik nog niet, ik ben moeilijk met mezelf vrije dagen geven. In Suriname ben ik nog nooit geweest.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden