Na succes The Bible ziet Hollywood heil in bijbelverhalen

De interesse van Hollywood voor epische verfilmingen van bijbelse verhalen is aangewakkerd door het waanzinnige succes van de serie 'The Bible' op het Amerikaanse History Channel.

In de ideale wereld bereiken de komende bijbelfilms een vergelijkbaar niveau als 'The Passion of The Christ' van Mel Gibson uit 2004. Beeld photo_news

Onder andere een film over de ark van Noah van regisseur Darren Aronofsky ('Black Swan'), twee Mozes-films (met vermoedelijk Ang Lee en/of Ridley Scott als regisseurs) en een Cain en Abel-verfilming van Will Smiths productiebedrijf zitten in de pijplijn.

Het lijken opnieuw de jaren 50 en 60, toen bijbelse thema's ook schering en inslag waren met 'The Ten Commandments', 'Solomon and Sheba', 'David and Bathsheba'. Hoewel ze niet allemaal even geslaagd waren, domineerden ze toch de bioscoopagenda's.

De filmbonzen hopen op een vergelijkbaar kassucces als 'The Passion of The Christ' van Mel Gibson uit 2004. Die bracht wereldwijd, ook in overwegend niet-christelijke landen, 600 miljoen dollar (460 miljoen euro) op.

Superhelden
Het succes van The Bible heeft bij heel wat Amerikaanse filmproducenten een lichtje doen branden, in een land waar ongeveer drievierde van de mensen christelijk is.

Toch staat de filmindustrie in een spagaat: een al te christelijk verhaal dat in de VS aanslaat, slaat vermoedelijk minder aan in minder- of niet-christelijke landen. Maar al te ver afwijken van het bijbelse verhaal kan dan weer voor weerstand zorgen bij de christelijke gemeenschap. Bij 'Noah' heeft het verhaal bijvoorbeeld een verhaallijn over klimaatverandering gekregen. Het is afwachten hoe het christelijke publiek hierop reageert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden