HET EEUWIGE LEVENPieter Goedings (1937-2020)

Movies-oprichter Pieter Goedings wist van zijn bioscoop een merk te maken

The Movies vertoonde ‘de betere film’. Op­richter Pieter Goedings was een dwarsligger, die voor de financie­ring drugsbarons en pornobazen in de arm nam.

Pieter Goedings

Hij was oprichter en eigenaar van de arthouse-bioscoop The Movies, filmdistributeur en filmproducent. En hij speelde ook een rol in de door Jules Deelder ­geschreven korte film Aan de deur, over een man die ergens aanbelt met de vraag of hij het toilet mag gebruiken en dan plotseling verdwijnt.

Maar het eigen leven van Pieter Goedings was de mooiste film. Vijfenhalf jaar geleden haalden zijn twee dochters hem terug naar ­Nederland. ‘Hij was in de Filipijnen met een veel te jonge vrouw getrouwd die op zijn geld uit was. En ze dreigde hem te vermoorden’, zegt Petra Goedings, zelf oprichter van het productiehuis Phanta Film. ‘Net een filmscène.’

Goedings overleed op 28 september in zijn geboorteplaats Amsterdam, na een ­tumultueus leven. ‘Aan ouderdom’, zegt zijn dochter.

Postbodezoon

Hij was een postbodezoon die zijn lagereschooljaren voor een groot deel misliep doordat hij in de oorlog uit huis werd geplaatst en later in Zwitserland moest herstellen. Na de technische school besloot zijn moeder dat hij maar aan het werk moest. Ze dropte hem in 1959 bij bioscoop Desmet in Amsterdam, waar hij als operateur begon. Vervolgens werkte hij bij Tuschinski, City en De Uitkijk en luisterde daar goed naar de voor- en afkeuren van de bezoekers.

In september 1971 ontdekte hij de vervallen buurtbioscoop Hollandia aan de Haarlemmerdijk. Hij besloot het pand te kopen, waarbij hij een lening kreeg van Pim de la Parra en Wim Verstappen, die net een kaskraker hadden gescoord met de film Blue Movie. Hij richtte het zelf opnieuw in met art-deco meubelen die hij onder meer kocht in een warenhuis in Parijs, en ontwierp de tapijten, wandkleden en het houtwerk. De bioscoop kreeg de naam The Movies, maar werd ook wel klein Tuschinski genoemd.

Tijdgeest

Omdat hij moeilijk films kreeg, besloot hij zijn eigen distributiebedrijf te beginnen onder de naam Classic Films. Hij voelde de tijdgeest perfect aan en bood de zogenoemd betere films aan, zoals de Italiaanse film Una giornata particolare (1977) en de Duitse film Die Blechtrommel (1979). Petra Goedings: ‘Hij wilde dat deze films als eerste in The Movies zouden draaien, zodat het hele land hier naartoe moest komen en verder zou door vertellen wat voor goede film ze hadden gezien. Zo kon The Movies een merk worden.

Daarnaast draaide hij oude films van The Marx Brothers en Laurel & Hardy. Bekend werd The Movies ook door zijn tolerante deurbeleid. ‘Travestieten arriveerden met de bromfiets en kleedden zich op de mannen-wc om’, herinnert zijn dochter zich. Hij investeerde wel regelmatig in films en scripts waar anderen geen lef voor hadden. In 1978 produceerde hij de film De Mantel der Liefde met Willeke van Ammelrooy in de hoofdrol als Maria. Financiers bleken enkele Amsterdamse drugsbaronnen en pornobazen te zijn. Goedings lapte de regels van de filmbond en de filmkeuring aan zijn laars en noemde de besturen zachte eieren.

Globetrottersbestaan

In 1991 zette hij er ineens een punt achter. Petra Goedings: ‘Filmproducent Roeland Kerbosch aasde al een hele tijd op The ­Movies. Mijn vader noemde een idioot hoog bedrag, waarvan hij dacht dat Kerbosch dat nooit zou betalen. Maar dat deed hij wel.’

Goedings was een vrije jongen. Hoewel hij getrouwd was en twee dochters had, koos hij voor een globetrottersbestaan. Hij kocht her en der huizen en begon een nieuw leven met als basis de Fili­pijnen. Hier reisde hij soms met een jeep waaraan hij een doek hing en films liet zien aan mensen die nog nooit van hun leven een film hadden gezien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden