'Misschien maar stoppen met de Fyra'

Het is de vraag of we reizigers een plezier doen als we de order voor meer Fyra's annuleren. Eén, twee, drie hebben we geen andere hogesnelheidstreinen. Maar we overwegen om helemaal te stoppen met de Fyra. Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg. Dat zei NS-directeur Bert Meerstadt woensdagmorgen bij RTL Z.

NS-directeur Bert Meerstadt Beeld ANP
NS-directeur Bert MeerstadtBeeld ANP

Voordat hij een besluit om te stoppen met de Fyra wil hij een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de trein. Meerstadt denkt niet aan opstappen nu de problemen met de Fyra maar blijven aanhouden. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de mislukking.

Hij gelooft niet dat de Italianen de problemen binnen een paar dagen kunnen oplossen. Dinsdag zei de tweede man van de treinenbouwer dat het een kwestie van dagen is omdat het zou gaan om een 'simpel probleem'. Meerstadt zegt dat de problemen er ook al waren toen het nog niet gesneeuwd had.

Meerstadt houdt de optie open om de treinen terug te geven. 'Dat kan contractueel, maar het wordt dan ook nog een hele kunst om het geld terug te krijgen.'

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zei dinsdag te hopen dat er binnen 2 weken acht keer per dag een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het 'oude spoor'. Vrijdag overleggen de Nederlandse en Belgische spoorbedrijven over de problemen. Maandag is er in Brussel een hoorzitting met parlementariërs uit beide landen over de perikelen met de Fyra.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden