Column Hoe moeilijk kan het zijn?

Misschien ben ik paranoïde-light, maar ik wil niet dat Google met élk aspect van mijn leven meekijkt

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: de software in je auto .

Vaarwel TomTom, voortaan wijst Google ons de weg. Een samenwerkingsverband van Renault, Nissan en Mitsubishi kondigde vorige week aan over te stappen van TomTom naar Google voor inbouwnavigatie en infotainment. Een begrijpelijke keuze. Dit soort systemen zijn voor veel autofabrikanten al heel lang inkooponderdelen – want ‘niet corebusiness’ – en systemen van Google of Apple bieden de mogelijkheid voor een betere koppeling met mobiele telefoons en de daarop aanwezige apps en muziek. En in de toekomst misschien zelfs communicatie met andere auto’s en met infrastructuur als stoplichten.

Alleen roept zo’n overstap naar specifiek Google wel de vraag op wat het privacybeleid gaat zijn. Welke data worden er straks met Google gedeeld? Heb je als klant de keuze om dat uit te zetten? Kun je straks nog een Renault kopen zónder Google? Hier stond niets over in het persbericht, terwijl dit waarschijnlijk een belangrijk onderdeel is van de deal.

Google is namelijk in de kern een databedrijf. En de data uit autosystemen hebben waarde voor Google, vooral als ze die kunnen koppelen aan andere data die ze van je hebben. Partijen als Apple en TomTom, die voor hun verdienmodel voornamelijk leunen op de verkoop van hun producten en diensten, hebben minder profijt van data omdat ze die niet gebruiken voor bijvoorbeeld gerichte advertenties of samenwerking met derde partijen. Dus het is daarom niet onwaarschijnlijk dat Google aan autofabrikanten een financieel aantrekkelijkere deal kan bieden dan andere leveranciers.

Maar dan wil ik wel weten hoe die data gebruikt gaan worden. Geanonimiseerd? En als jij elke keer terugkeert naar dezelfde locatie, mag Google dat dan koppelen aan mobiele telefoons die ook dat adres als vaste locatie hebben? Ga je straks leuke gepersonaliseerde advertenties krijgen: ‘Het lijkt erop dat u regelmatig stopt bij de McDonalds, wilt u niet ook een keer de Burger King proberen?’ En, mag Google de data – geaggregeerd of niet – verkopen aan verzekeraars?

Ik heb me erbij neergelegd dat Google behoorlijk wat inzicht heeft in mijn (online) gedrag, maar ik wil niet dat het met élk aspect van mijn leven meekijkt. Noem het paranoïde-light. Daarom koos ik toen ik een tv kocht bewust voor een model dat niet op Google’s Android draait. Die optie zou ik ook graag hebben als ik een auto koop van een merk waar ik graag in rij. Dat ik dan maar ietsje meer betaal, maar wel eigenaar blijf van mijn eigen data en nog steeds een goede gebruikservaring krijg.

Dus toch maar via Twitter wat vragen gesteld aan Renault Nederland en aan de Renault Groep. Na vier dagen kwam er wat terug, maar helaas geen antwoord op mijn vraag. Zo digitaal zijn ze kennelijk nog niet bij Renault.

Beeld de Volkskrant

Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden