Update

Minister houdt vast aan aanbesteding ov

Minister Melanie Schultz van Haegen blijft erbij dat aanbesteding van het openbaar vervoer in de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag meer kwaliteit en kansen oplevert. Ze heeft dat gisteren laten weten, in reactie op een bericht dat het openbaar vervoer door de bezuinigingen vanaf 2013 in deze drie grote steden mogelijk 14 tot 20 procent duurder wordt. Van het aantal buslijnen verdwijnt tegelijkertijd twee derde.

© ANP

'Verschillende rapporten laten zien dat besparingen in het openbaar vervoer in de grote steden mogelijk zijn. Dat is bovendien ook bij aanbestedingen in de rest van het land gebleken', stelt de minister. 'Deze rapporten geven ook meer mogelijkheden dan het schrappen van lijnen. Ze laten zien dat de bezuinigingen niet ten koste van de kwaliteit hoeven te gaan. Het is nu aan de grote steden om deze uitdaging op te pakken.'

Stadsregio's

Een woordvoerder van de stadsregio Amsterdam benadrukt dat er nog niets is besloten over het verhogen van de tarieven in het openbaar vervoer of het verminderen van het aantal lijnen. 'Dit is een suggestie van onderzoekers, maar de regio is nog lang niet zover. Natuurlijk moet er wat gebeuren, want de minister heeft ons enorme bezuinigingen opgelegd. Maar op de korte termijn valt hierover geen besluitvorming te verwachten'.

Den Haag onderschrijft de conclusie dat het openbaar vervoer duurder zal worden, aldus een woordvoerster namens wethouder Peter Smit (verkeer). Op zich komt er niets nieuws naar voren, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De bezuinigingen gaan door, tenzij de Tweede Kamer er nog een stokje voor steekt. De gemeente maakt zich 'ernstige zorgen over hoe het allemaal moet gaan lopen'.

20 miljoen
De ingrijpende maatregelen zijn nodig om aan het bezuinigingsbedrag van 120 miljoen euro te komen dat VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil realiseren door aanbesteding van het openbaar vervoer in drie grote steden. Uit een rapport van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de aanbesteding op zich maar 20 miljoen euro oplevert.

Omdat de minister vasthoudt aan 120 miljoen euro, besloten de stadsregio's en de minister onderzoek te laten naar mogelijk nieuwe ingrepen om alsnog aan het bezuinigingsbedrag te komen.

Een substantieel bedrag is te halen uit het verhogen van de prijs van kaartjes met gemiddeld 15 procent, becijferde het kennisinstituut NEA. Een bezuiniging is verder het schrappen van een fors aantal buslijnen, blijkt uit een onderzoek van Conquist. Als dat gebeurt, moeten reizigers soms een halfuur naar een halte lopen in plaats van ongeveer 10 minuten zoals nu het geval is.

Foutje

Het is uiteindelijk aan de stadsregio's als opdrachtgevers van het ov in de drie steden zelf, om de maatregelen eventueel door te voeren. Er zijn echter weinig andere mogelijkheden, erkennen portefeuillehouder Jeannette Baljeu van de stadsregio Rotterdam en directeur Pedro Peters van stadsvervoerder RET. De stadsregio's hebben nog wel geprobeerd de minister op andere gedachten te brengen, maar dat is ze niet gelukt.

'Het bewijs dat er geen 120 miljoen is te halen door het openbaar vervoer openbaar aan te besteden, heeft niet geholpen om de bezuiniging van tafel te halen', aldus Baljeu. Peters: 'Mijn grootste kritiekpunt is dat er een inschattingsfout wordt gemaakt, maar dat de minister zich daar niets van aantrekt en gewoonweg zegt: 'foutje, bedankt'!'

Een tram in Amsterdam. © ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden