Minder chocolade en grotere gaten in Tobleronereep door Brexit

De prijs blijft hetzelfde, maar de koper krijgt wel minder chocolade. Tot grote verontwaardiging van Britse chocoladeliefhebbers heeft de Amerikaanse fabrikant Mondelez het gewicht van twee soorten Toblerone-repen op geniepige wijze verlaagd. De in Groot-Brittannië razend populaire driehoekige repen bevatten plotseling minder 'tanden' en veel meer 'gaten'.

De nieuwe Toblerone.

Mondelez heeft de ruimte tussen de getande driehoekjes in de reep het handelsmerk van Toblerone vergroot. Het gewicht van de grote Toblerone-reep is op die manier teruggebracht van 400 naar 360 gram. De kleine reep woog eerst 170 gram en nu nog maar 150. De kleine reep telt nu negen driehoekjes in plaats van de elf van voorheen.

Britse consumenten voelen zich vooral bekocht omdat Toblerone de verpakking niet heeft aangepast. De repen lijken daardoor aan de buitenkant even groot als vroeger. 'Waarom is de reep niet gewoon korter gemaakt?', klagen Britten op Facebook en Twitter. Een twitteraar noemde de nieuwe vorm van de Toblerone 'een fietsenrek'. Een ander stelt dat 'de reep er nu veel stommer uitziet'. Er werd op Twitter meteen een actiegroep opgericht onder de slogan Make Toblerone Great Again!, een kwinkslag die verwijst naar de verkiezingsslogan van presidentskandidaat Donald Trump.

Omdat het Britse pond ten opzichte van de Amerikaanse dollar veel minder waard is geworden, maakt Mondelez op de repenverkoop in het Verenigd Koninkrijk minder winst dan vroeger. Mondelez krijgt minder dollars voor de in ponden behaalde Britse omzet. De wisselkoers van het pond is sterk gedaald sinds het Brexitreferendum.

De oude Toblerone.

In een verklaring op de Facebook-pagina van Toblerone beweert Mondelez dat het heeft bezuinigd op de inhoud van de repen om hogere kosten van enkele ingrediënten, zoals cacao, te compenseren. 'Om de repen betaalbaar te houden en de vorm niet te hoeven veranderen hebben we het gewicht van twee van onze repen aangepast', aldus het concern. Over de Brexit rept het bedrijf niet.

Maar in andere Europese landen is het formaat van de Tobleronereep niet aangepast. Dat wijst erop dat de koers van het pond de ware reden is, en niet de gestegen cacaoprijs.

De reep werd in 1908 in Zwitserland bedacht door Theodor Tobler. De vorm zou zijn geïnspireerd op de berg Matterhorn, die hij in zijn woonplaats kon zien. In 1990 werd het merk overgenomen door het Amerikaanse voedingsconcern Kraft (inmiddels Mondelez). De repen worden nu in de VS gefabriceerd. Ze zijn vooral populair onder reizigers en op bijna alle vliegvelden te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden