Metrotunnel Noord-Zuidlijn is helemaal open

De nieuwe metrotunnel voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is sinds woensdag een langgerekt en onafgebroken geheel. Theoretisch is het nu mogelijk om via het ondergrondse gangenstelsel van noord naar zuid te lopen of te fietsen over een afstand van 9,7 kilometer.

In de westerlijke buis van de Noord-Zuidlijn bij het toekomstige station Rokin wordt boormachine Molly ontmanteld. Beeld anp

In het toekomstige metrostation Rokin is de dikke zuidelijke wand tussen het station en de tunnel verwijderd, evenals het graafwiel van boor Molly. De grond tegen de wand werd hiervoor bevroren. Woensdagochtend reden de bouwers van de metrolijn ook het hart van de boormachine weg. Dit hoofdlager van 50 ton zwaar gaat terug naar de Duitse fabrikant die het later zal hergebruiken in andere boormachines.

Net als Molly staat ook boor Victoria sinds vorig jaar tegen de zuidkant van station Rokin geparkeerd. In deze tweede tunnelbuis volgen de bouwers de komende maanden dezelfde procedure. Naar verwachting kunnen metro's in 2017 van station Zuid naar het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord rijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden