Met een bundel de trein in

Invoering ov-chipkaart op spoor startsein van vele veranderingen voor treinreiziger...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam Het reizen per trein gaat binnen anderhalf jaar flink van karakter veranderen. Papieren kaartjes verdwijnen, evenals retourtjes, de vrije toegang tot de perrons en in sommige gevallen zelfs stations.

Daarvoor in de plaats komen de ov-chipkaart, ‘treinbundels’, oplaadzuilen, toegangspoortjes en speciale ‘passantenkaartjes’.

Aanstaande donderdag voert de NS de ov-chipkaart in. In tegenstelling tot het openvaar vervoer in Amsterdam en Rotterdam gebeurt dit niet met een ‘big bang’.

De NS gaat de ov-chipkaart geleidelijk invoeren. ‘Pas als iedereen gewend is, nemen we definitief afscheid van het papieren kaartje. We verwachten dat dit eind volgend jaar het geval is’, zegt Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers.

Vanaf 1 oktober kunnen reizigers op een zogenoemde anonieme ov-chipkaart met de trein reizen. Die kaart kost eenmalig 7,50 euro. Daarop kan vervolgens saldo worden opgeladen, waarna ermee kan worden gereisd. Wie al met een anonieme ov-chipkaart reist, bijvoorbeeld binnen Amsterdam of Rotterdam, kan met die kaart ook op de trein stappen.

Vanaf december kunnen reizigers die een voordeelurenkaart hebben die gebruiken als ov-chipkaart. Die kaart kan nu al als chipkaart gebruikt worden in bussen, trams en metro’s waar het digitale vervoerbewijs is ingevoerd. In maart volgend jaar volgen alle andere abonnementhouders van de NS, waaronder de houders van een ov-studentenkaart.

Wie met een ov-chipkaart reist moet daar altijd minimaal 20 euro tegoed op hebben staan. Dit bedrag wordt bij het begin van elke reis als ‘instaptarief’ afgeboekt van het saldo. Bij het uitchecken krijgt de kaarthouder dit bedrag weer teruggestort, minus de ritprijs. Wie vergeet uit te checken, is dus 20 euro armer.

Volgens de NS wordt het reizen met de ov-chipkaart niet duurder of goedkoper dan nu. Reizigers betalen straks per gereden kilometer. Hoe langer de rit, hoe lager de kilometerprijs. De gemiddelde kilometerprijs bedraagt 11 eurocent.

Wel gaat de NS naar het voorbeeld van mobiele telefoonbedrijven ‘kilometerbundels’ verkopen. Hoe meer kilometers je vooraf inkoopt, hoe goedkoper het reizen per trein wordt.

Als alle treinreizigers een ov-chipkaart hebben, worden 116 van de 381 Nederlandse stations afgesloten met poortjes. Die gaan alleen nog open met een ov-chipkaart.

Dit geldt ook voor de stations waar passanten gebruik van maken, om bijvoorbeeld van de ene naar de andere kant van de stad te komen. Zoals bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal en Leiden gebeurt. Voor deze stations komen speciale ‘passantenkaartjes’.

In Nederland hebben 4,5 miljoen personen een ov-chipkaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden