‘Meisje zoek: Inge, 7jr, 1.20, bl. haar, rode jurk’

Waargebeurd in Leeuwarden: een 70-jarige vrouw werd vorige week beroofd op straat. Buurtgenoten begonnen een zoektocht naar de dader en belden 112....

Een deel van hen ging de straat op om te zoeken naar de dader. Die werd gesignaleerd op een verlaten bedrijfsterrein. Medewerkers van een naastgelegen scheepswerf – ook aangesloten op Burgernet – kwamen naar buiten om het terrein te omsingelen. Een agent met een politiehond hield de 18-jarige verdachte uiteindelijk aan. Die werd daarbij gebeten. Daarna bedankte de Friese politie alle Burgernetters weer voor hun inzet.

‘Criminaliteit is niet alleen een probleem van de politie, maar van ons allemaal’, zegt inspecteur Teun Vet van het Korps Friesland. Hij probeert de ‘heterdaadkracht’ van zijn korps te verhogen door middel van onder meer Burgernet. ‘We vragen geen hulp, zo moet je dat niet zien. Wij bieden de burger de kans zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.’

Burgernet is maar één voorbeeld van burgerparticipatie, maar wel een populaire. Onder burgers, burgemeesters én agenten. Het initiatief begon eind 2008 als proef in negen gemeenten. Het is de bedoeling dat 50 gemeenten meedoen in 2011, en op termijn alle. Nu zijn 41 duizend Nederlanders lid, in september wordt een aantal van 130 duizend deelnemers verwacht. Om de verwarring onder burgers te verminderen, wordt sms-alert geïntegreerd in Burgernet. Dat gaat waarschijnlijk ook met Amber Alert gebeuren.

‘Burgernet Ede: Meisje zoek: Inge, 7jr, 1.20, bl. haar, rode jurk m. witte stip, witte schoenen. Laatst gezien: Steenstr., ca 15.00 uur. Tips: Bel 0800-0011’, is een voorbeeld van een bericht. Of: ‘Politie zoekt i.v.m. ernstig misdrijf blauwe VW Golf, kenteken XT-38-FD.’ Soms krijgen deelnemers ook foto’s doorgemaild. En achteraf volgt altijd een berichtje over de afloop.

Burgernet werkt, is de slogan van de organisatie. Vermiste kinderen en gestolen voertuigen zijn teruggevonden, vluchtende inbrekers achterhaald. Maar het harde succespercentage is bescheiden: 9 procent. Volgens betrokkenen zit de winst vooral in een toegenomen tevredenheid met de politie. De burger waardeert het gevoel meer grip te krijgen op zijn eigen veiligheid.

Ook de waardering voor de politie neemt toe, blijkt uit een enquête onder deelnemers. Dat geldt echter niet voor de waardering voor gemeenten. Tot hun verdriet. Kennelijk associëren burgers veiligheid nog steeds louter met de politie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.