Meer dan gelukkig

Een mens in opperste staat van geluk heeft vaak zijn ogen dicht, merkte fotograaf Koen Hauser op.

null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser

De Fotograaf des Vaderlands, Koen Hauser, heeft voor de serie die hij in het kader van De Fotoweek maakte opmerkelijk genoeg niet één foto zelf gemaakt.

Nee, hij zit niet in een creatieve dip, lijdt niet aan deadlineverlamming. Hij heeft voor zijn project Kijk, mijn geluk geen eigen foto's nodig. Hauser (42), die in de studio meestal geënsceneerd werk maakt in opdracht van modemerken en tijdschriften, vroeg het publiek foto's op te sturen waarop iets van de zalige emotie van geluk valt te ontwaren.

Circa 120 geluksmomenten kreeg hij de afgelopen zomer opgestuurd, waarbij hem opviel dat degene die deze euforische staat ervaart, vaak de ogen gesloten houdt. Alsof geluk het best kan worden ondergaan in een van de omgeving geïsoleerde toestand, als je in jezelf bent gekeerd. En alsof opperste concentratie het geluksgevoel extra intens kan maken, zoals een hemelse smaak of de zoetste geur intenser kan worden beleefd met gesloten ogen. Vergeet de wereld om je heen, vergeet de tijd, laat dit ogenblik eeuwig duren.

Mooi als zo'n moment in één 125ste seconde door een camera wordt geregistreerd, 'wordt vereeuwigd', zoals fotoliefhebbers in oude, analoge tijden zeiden. Zeker omdat het voor een fotograaf bijna onmogelijk is in het korte bestek van een paar maanden voldoende geluk voor de camera te krijgen - in tegenstelling tot plezier, vrolijkheid, ontspanning, zorgeloosheid en tevredenheid is geluk immers een schaarse staat van zijn.

null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser
null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser
null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser

Slim dus van Hauser, om het publiek in te schakelen. Zijn werk begon toen hij die amateurfoto's bijeen had. Kijken, nog eens kijken, mijmeren, selecteren, net zolang tot die virtuele stapel van 120 digitale bestanden was teruggebracht tot het behapbare aantal van elf stuks. Met die foto's ging hij aan de slag. Hij bewerkte ze met Photoshop, net zolang tot de domweg gelukkige anonymi in hun huis-, tuin- en keukensetting waren omgetoverd tot glamoureuze modellen. Hij maakte de gelukkigen mooier (nog mooier dan ze al waren) en haalde storende beeldelementen weg. Zo ontstonden de enigszins gestaalde beelden die ook de modebladen zo vaak beheersen.

Hauser wil zijn visie op het getoonde geluk niet aan ons opdringen, vandaar dat hij telkens zowel de originele foto als zijn drastisch verfraaide versie presenteert. Mooie discussies zullen daarover worden gevoerd, als Kijk, mijn geluk tijdens de fotomanifestatie BredaPhoto is te zien. Want waar de een voorkeur heeft voor de gestileerde schoonheid, zweert de ander bij puur en onopgesmukt. Over smaak valt, bij Hausers foto's, heerlijk te twisten. Het zal de zaligen van geest op de foto's een zorg zijn. Hun geluksmoment is in beide versies onverwoestbaar.

Fotoweek is een landelijke themaweek over fotografie van 12 tot 21 september. In het hele land organiseren musea, fotostudio'en bibliotheken tentoonstellingen en evenementen rondom het thema 'Kijk, mijn geluk.'

null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser
null Beeld Koen Hauser
Beeld Koen Hauser
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden