Meekup en dee vee dee

Lego en Playmobil zijn blijverdjes en ‘kompjoeters’ zijn er voor alle leeftijden. Maar de verlanglijstjes vertellen ons nog veel meer....

‘Ik wil een egte hont’, schrijft Isabelle Slavenburg (6) bij het vakkundig uitgeknipte plaatje van een hond. Ze is niet de enige: een levend huisdier (‘geen vissen!’) prijkt op meer verlanglijstjes. Die werden op ons verzoek grif gemaild en op de post gedaan, door kleine en door grote kinderen. Gewoon omdat de redactie graag eens wilde meekijken over Sints schouder. Er was er zelfs een bij uit 1951, ‘door mijn moeder liefdevol in mijn ‘babyboek’ geplakt’ (‘1. taai taai pop 2. pepernoten’). De vorm van de reclamefolder-collage is zeker nog in zwang, maar de meeste waren toch keurig handgeschreven en gekleurd.

Wat die lijstjes ons vertellen? Dat Lego en Playmobil blijverdjes zijn. Dat ‘spelkompjoeters’ (Wii, Nintendo, Play Station) in alle leeftijdscategorieën begeerd worden. En dat nogal wat meisjes ruimschoots voor groep zes al aan de ‘meekup en kwasjes’ willen. Dvd’s (‘dee vee dees’) komen veel voor, evenals Stabilo’s (voor kinderhanden gemaakte pennen) en de – rijk geïllustreerde – boeken van Geronimo Stilton.

Kinderen hebben bovendien zo hun eigen idee van hoe de cadeaufabriek van Sint en Piet in elkaar steekt. Giselle Fransen (8) wil graag stelten, of de timmerpiet die kan maken. En ze heeft een uitgesproken wens voor de ‘leerpiet’ namens haar vader: ‘En papas wens is dat hij kinderen had die goeie sijver halen.’

Sinterklaas leeft, dat blijkt wel. Ouders schrijven trouwens verhelderende terzijdes. Ze maken gewag van de teleurstelling van het niet meer geloven. Ze vragen om ‘niet zo hard te gooien met pepernoten. Daar is Mas bang voor,’ En de moeder van Bram de Haan (6) rept van een heel andere zorg: ‘Hij hoopt dat de Sint niet hetzelfde overkomt als de koningin op Koninginnedag.’

Rest wat ons betreft een overzicht van de bikkelharde cijfers. Wat geven we met z’n allen uit aan Sinterklaas?

In 2008 werd, volgens de cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel 1580 miljoen euro uitgegeven aan speelgoed. Dat is gemiddeld 218 euro per huishouden. De bestedingen van 2009 zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat van januari tot augustus de omzet van de speelgoedwinkels 12 procent lager is dan vorig jaar (blijkt uit cijfers van het CBS).

Op internet wordt deze weken 37 procent extra omzet verwacht, volgens cijfers van Thuiswinkel.org, een belangenorganisatie van internetbedrijven. Uit een online enquête blijkt dat online winkeliers in de periode van 1 november tot 6 december een omzet van 72,9 miljoen per week verwachten, in plaats van de gebruikelijke 53,3 miljoen per week. In 2008 werd op internet voor 30 miljoen euro aan speelgoed verkocht. Directeur Wijnand Jongen verwacht dat dit jaar 40 miljoen euro zal worden besteed aan speelgoed.

In november stemden 94 duizend mensen voor de verkiezing van Speelgoed van het Jaar. De genomineerden waren door een vakjury geselecteerd. In de categorie tot 4 jaar won de Grote Stadsdierentuin van Lego Duplo. In de categorie van 4 tot 6 jaar won de Safari Verzorgingspost van Playmobil. Het Mega Mindy spel ‘De ontsnapte boef’ won voor 6 tot 8-jarigen, 4x Vier op ’n rij voor 8 tot 12-jarigen. Voor de categorie 12 jaar en ouder won het spel OnvoorSPELbaar van Paul de Leeuw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden