McDonald's test tafelbediening in slag om klanten

McDonald's gaat ook klanten aan tafel bedienen. De hamburgerketen houdt in de loop van dit jaar in vijf Nederlandse filialen een proef waarbij klanten bij het bestellen van hun maaltijd kunnen aangeven waar in het restaurant ze gaan zitten. Een medewerker komt hun burgers, frietjes en andere snacks dan persoonlijk brengen. De maatregel lijkt te passen bij  de wereldwijde pogingen om de dalende populariteit van McDonald's tegen te gaan.

Beeld getty

McDonald's moet gastvrijer en flexibeler worden, vindt Jo Sempels, topman van de fastfoodketen in Nederland. En dat heeft gevolgen voor het concept. Als de tafelbediening aanslaat, dan wil Sempels dit in meer van de 241 filialen in Nederland, waar nu ruim 17.000 mensen werken, structureel gaan doorvoeren.

Dit jaar start ook een proef met het mobiel bestellen en betalen van eten. Daarnaaast worden de hamburgers niet meer vooraf gebakken maar 'in elkaar gezet' als een klant bijvoorbeeld een Big Mac bestelt. Hierdoor is de hamburger verser en hoeven er ook minder vooraf te veel gebakken hamburgers weggegooid te worden..

Verder wordt er volgens Sempels continu geëxperimenteerd met nieuwe producten en smaken. In sommige filialen is al de Tabascoburger te krijgen en een hamburger met een glutenvrij broodje. Binnenkort komt McDonald's ook met een nieuwe variant op de McFish, de Nederlandse McKibbeling.

Afgelopen jaar behaalde de keten in Nederland een lichte omzetgroei, van 1,1 procent tot 651,8 miljoen euro. De verkopen werden vooral gestuwd doordat er door het uitgebreide ontbijtassortiment meer gasten in de ochtenduren McDonald's bezochten. Het assortiment is uitgebreid met roerei, yoghurt met muesli, broodjes met kaas, kaiserbroodjes en vers fruit.

Niet fast, slechte food

Opmerkelijk is dat anders dan in de Verenigde Staten en veel andere westerse landen in Nederland de omzet van McDonald's niet onder druk staat. Nederlanders besteedden vorig jaar 651,8 miljoen euro bij het concern aan hamburgers, friet en ijs, Toch houdt ook de top van McDonald's in Nederland de ontwikkelingen en noviteiten van het hoofdkantoor van McDonald's in Oak Brook, Illinois nauwlettend in de gaten.

De pas aangetreden baas van McDonald's, de 48 jarige Brit Steve Easterbrook, probeert de neerdalende trend van 's werelds grootste fastfoodketen te stoppen. McDonald's mag dan nog altijd ruim 36.000 fillialen tellen (waarvan ruim 14.000 in de Verenigde Staten) steeds meer consumenten beklagen zich dat McDonald's tekortschiet in de essentie van een fastfoodrestaurant. Het zou niet langer snel zijn (fast) en het aanbod van het menu (food) zou in smaak te wensen over laten en niet 'groen' (ecologisch, diervriendelijk) genoeg zijn.

Dus kondigde McDonald's in de VS onlangs aan te stoppen met het gebruik van kippen die zijn ingespoten met antibiotica die schadelijk kunnen zijn voor het immuunsysteem van mensen. Ook alle fililalen van de fastfoodketen in Europa zullen binnen twee jaar vrij van dit type antibiotica zijn. Daarnaast gaat de fastfoodketen stoppen met melkproducten van koeien die met een kunstmatig groeihormoon zijn behandeld.

Daarnaast zijn er volgens diverse Amerikaanse media geruchten dat McDonald's binnenkort boerenkool aan zijn menu gaat toevoegen. Klanten zouden de groente in hun salades kunnen krijgen of zelfs in een smoothie. De stap zou vooral in de VS een ware revolutie betekenen aangezien de fastfoodketen zich in het verleden in advertenties en televisiespots afzette tegen boerenkool om zo critici van het bedrijf, vegetariérs, foodies en rawies, op de hak te nemen.

Gezonder imago

McDonald's probeert echter de sympathie van de consument terug te winnen. De fastfoodketen verliest steeds meer terrein aan hippere en sneller groeiende concurrenten als Five Guys Burgers and Fries, Chipotle Mexican Grill en Panera Bread. Bovendien probeert McDonald's een gezonder imago uit te stralen. De keten wil niet langer worden geassocieerd met vet, ongezond voedsel, omdat met het stijgende aantal veel te dikke volwassenen en kinderen fastfoodrestaurants onder steeds meer druk komen te staan om gezondere menu's aan te bioden.

Dat bleek gisteren weer eens toen McDonald's concurrent Burger King aankondigde voortaan frisdranken uit de kindermenu's te halen en deze te vervangen door melk, chocomelk, jus of water. Een stap die McDonald's overigens al in 2013 maakte, toen de hamburgerketen cola, Sprite en andre zoete frisdranken uit zijn Happy Meal haalde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden