Het eeuwige leven Martin Tissing (1936-2018)

Martin Tissing (1936-2018): de imposante kunstenaar uit Groningen die kinderlijk naïef kon zijn

Hij werd kunstenaar omdat hij aan de rand van de stad het licht zag. ‘Het gaat er niet om wat je schildert, maar waarom.’

Martin Tissing bij 0047TE eeuwigelevenmartintissing Foto is gemaakt door Dolf Verlinden Beeld LET OP: Dolf Verlinden

Poëtische abstractie. Zo omschrijft Han Steenbruggen van Museum Belvédère in Oranjewoud het werk van de op 23 november overleden Groninger kunstenaar Martin Tissing. ‘Hij maakte verstilde en heel gevoelige werken in kleurrijke pasteltinten. Helaas was hij niet zo actief om die ook nationaal en internationaal voor het voetlicht te brengen. Daarom is hij alleen wereldberoemd in Groningen.’

Tissing werd samen met Matthijs Röling tot de meest gerenommeerde hedendaagse kunstenaars in Groningen gerekend. ‘Ze waren alleen heel verschillend. Tissing schilderde abstract, Röling realistisch figuratief. Maar ze waren goede vrienden’, aldus Steenbruggen. Zijn galeriehouder Dick Siersema noemt hem ‘de verpersoonlijking van de doorbraak van de moderne kunst in Groningen’. In alle opzichten was hij kunstenaar. ‘Heel jong wilde hij het worden. En hij was ook enorm succesvol. In de jaren tachtig ging zijn werk de hele wereld over dankzij galerie Bettini in Amsterdam. Maar toen die galerie werd gesloten, was hij in één klap zijn internationale podium kwijt en viel hij terug op Groningen. Ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag was er een grote overzichtstentoonstelling in het Groninger Museum. Dat was bijzonder, omdat hier zelden werk van lokale kunstenaars wordt vertoond.’

Behalve een markant en vooraanstaand kunstenaar was Tissing ook een groot kunstkenner. ‘Er was niemand in Nederland die met zoveel eruditie kon spreken over kunst en kunstgeschiedenis. Het is een cliché, maar hij was echt een lopende encyclopedie die toehoorders kon meevoeren in de kunst’, zegt Steenbruggen. Siersema noemt hem een groot communicator. ‘Hij kon het publiek aan zich binden. En hij heeft ook vele jonge kunstenaars opgeleid door les te geven aan verschillende scholen, waaronder de Academie Minerva.’

Tissing werd geboren in Groningen in een gezin van drie jongens. Zijn vader werkte bij De Nederlandsche Bank, die toen nog een kantoor had in deze stad. ‘Zoals Remco Campert op zijn 14de jaar een visioen kreeg om dichter te worden, kreeg Martin een visioen om kunstschilder te worden. Hij wandelde aan de rand van de stad en zag daar het licht’, zegt zijn echtgenote Els Otten. Na een studie aan Academie Minerva in Groningen kreeg hij een beurs voor een vervolgopleiding in Warschau. Polen zou later zijn tweede vaderland worden. Terug in Groningen begon hij als beeldhouwer. Zijn bekendste werk De Lierspeelster uit 1963 is te vinden in de Groningse Rivierenbuurt.

Hij stapte al snel over naar de schilderkunst. Daarbij koos hij voor een abstracte richting, geïnspireerd door de schilder Serge Poljakov. ‘Het gaat er niet om wat je schildert, maar waarom.’ Hij probeerde in zijn werk emoties vast te leggen die in de moderne tijd in de verdrukking waren geraakt. Hij reisde voor inspiratie de hele wereld rond. De galerie van Maghi Bettini aan de Amsterdamse Warmoesstraat zorgde ervoor dat zijn werk op grote internationale kunstbeurzen in Italie, Zwitserland en Duitsland te zien was.

Siersema noemt Tissing ‘heel integer en heel oprecht’. Hij was een imposant figuur die ook kinderlijk naïef kon blijven. ‘Iedereen kende hem in Groningen vanwege die grote rode jas en enorme baard. Het gevaar van zoiets is dat je in de ogen van critici een karikatuur van jezelf wordt, iets wat hij zeker niet was.’ Volgens Ellen Otten leidde hij een regelmatig leven. ‘Ik zou hem eerder een geordende bohemien noemen.’

Tissing trouwde drie keer. Met zijn tweede vrouw – een Poolse − had hij een zoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.