Marketingkaas

Magazinelezers proeven en keuren. Deze week Old Amsterdam...

In maart was er in de Amerikaanse staat Wisconsin een kaaswedstrijd waarbij Old Amsterdam werd uitgeroepen tot ‘best aged Gouda’. In Spanje won de kaas de Sabor del Año, een prijs voor de ‘smaak van het jaar’ 2010. En vorige week nog kreeg-ie in Brussel de Superior Taste Award, een prijs van chef-koks. Vandaar dat we een oproep deden om de kaas van die nostalgische zwart-witreclames (‘Je kunt er langs de grachten lopen...’) te proeven. Wordt hij in eigen land net zo gewaardeerd? Dat verschilt, zo blijkt uit de reacties. ‘Ik ben een echte fan’, schrijft Ko Knoop. ‘Altijd in huis. Heerlijk pittig en niet zo zout als sommige andere kazen. En ook prettig: snijdbaar.’ Marianne van Engelen vergeleek Old Amsterdam met de oude kaas van de Aldi en van de markt: alle drie lekker. Alleen de prijs verschilt. ‘Zoet, romig, zacht en mals’, noemt Ansje Rooijackers de kaas. ‘Niet vies hoor, integendeel. Maar voor een oude kaas mis ik de zoutkristallen en de korrelige textuur die ik wel vind bij de oude kaas van de markt.’ De ‘gladjakker’ onder de oude kazen noemt ze Old Amsterdam daarom. ‘Een nep-oudje.’ Er zijn meer inzenders die van ‘nepkaas’ reppen. ‘Een uitstekend gepromote, duffe fabriekskaas, alleen te redden met een lik straffe mosterd’, schrijft Jacques Verheij. ‘Te zoet, te vettig en verveelt snel’, vindt Anke Omloo. En Carli Di Bortolo meldt dat Old Amsterdam ‘technisch geen oude kaas is’. Zo is het, zegt kaaskenner Betty Koster van kaaswinkel L’Amuse in Santpoort, die de kaas uit principe niet verkoopt. ‘Old Amsterdam is slechts vijf maanden oud, terwijl een echte oude kaas een jaar moet liggen. Voor de rijping wordt proosdijzuursel gebruikt, dat versnelt het proces. Daardoor behoudt de kaas z’n vocht. Ik vind het misleiding van de consument. De kaas heeft weinig diepgang; het enige goede eraan is de marketing. Die prijs in Amerika? Ach, in het land der blinden...’ Op foodlog.nl, waar een verhitte discussie woedt over Old Amsterdam – ‘hij is niet oud en hij komt niet uit Amsterdam!’ – neemt Dick Veerman het op voor de kaas. ‘Het prachtige nieuws lijkt bevestigd: ‘oude kaas’ kun je maken in een fractie van de tijd en met minder vochtverlies. Da’s twee keer winst. Dure oude kaas komt dus binnen bereik van meer mensen, terwijl het smaakverschil met echt oud voor de gemiddelde consument niet is waar te nemen.’Er is geen kaas waarover zoveel gepraat wordt, zegt Henriëtte Westland van Westland kaas uit Huizen, dat Old Amsterdam sinds 1985 op de markt brengt. ‘Hij zou niet oud zijn, we zouden ’m inspuiten met iets waardoor de rijping wordt versneld. Niks van waar. De kaas is wél oud en we gebruiken géén proosdijzuursel. Wel zuursel, maar er zitten altijd zuursels in kaas. Hoe lang de kaas rijpt? Dat zeggen we niet. Nooit. Ik wil er niet geheimzinnig over doen, maar dat is het geheim van de smid.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.