Het eeuwige leven Marga Vogel (1948-2019)

Marga Vogel was zakelijk, creatief, spiritueel en hulpvaardig

Ze combineerde een baan als mediastrateeg in de harde zakenwereld van de reclame met die van beeldhouwer en schrijver in de zachte wereld van de kunsten.

Marga Vogel (1948-2019).

Marga Vogel was hoe dan ook haar tijd ver vooruit. In 1996 – nu bijna een kwart eeuw geleden – schreef ze al een boekje over het digitale tijdperk. Ze voorzag dat rond 2020 al zoveel data over individuele personen beschikbaar zouden zijn, dat er in mediaplanning bijna een op een gecommuniceerd kon worden en de massamedia het daardoor moeilijk zouden krijgen. Ook sprak ze de verwachting uit dat in elke Nederlandse woning een kastje zou staan dat veel persoonlijke data direct zou doorgeven. De slimme meter zou daarvan de eerste aanzet zijn.

Journalist Gusta Winnubst die haar diverse keren interviewde voor reclametijdschriften, zegt dat ze harde cijfers wist te combineren met creativiteit. Ze uitte die creativiteit niet alleen in het reclamevak. Ze maakte in de jaren zestig deel uit van het Joods Studenten Cabaret Kwatsch. Ze schreef voor deze groep het lied Ik leef voor de Kunst.

Ze maakte ook naam als schilder en beeldhouwer. Twee Shoah-herinneringsmonumenten zijn van haar hand: het een in Oud-Beijerland, het ander in Nijkerk. Haar zelfgeschreven en geïllustreerde kinderboek De knikkers en de kroon. Joodse wijsheden in een sprookje werd zo’n succes dat het in het Engels werd vertaald. Dit boek was gebaseerd op de moesar. Samen met haar man Henri Vogel was ze een van de initiatiefnemers van de Stichting Mussar Institute Europe, een Joodse spirituele beweging, die teruggrijpt op de emotie en moraal van het Jodendom in plaats van op de regels en wetten.

Ze gaf ook cursussen. ‘Moesar betekent voor mij dat ik mij bijna elk moment heel bewust ben van mogelijke consequenties van mijn woorden en daden. En als het me niet lukt op het moment zelf, dan in elk geval wel ’s avonds wanneer ik bewust naar de dag kijk’, zei ze. Midden in de voorbereiding van een volgende moesarstudiedag werd ze op 20 november uit het leven weggerukt.

Ze werd geboren als Marga Granade, dochter van Joodse ouders die de oorlog hadden overleefd. Marga had twee broers en twee zussen. Het gezin woonde lange tijd in en om Haarlem, waar ze ook naar school ging. Haar zoon Alain Vogel: ‘Mijn moeder had enorm veel interesses. Ze heeft alle mogelijke opleidingen gevolgd die er voor het reclamevak bestonden, zoals marketing bij Nima, naast creatieve opleidingen om de technieken van schilderen en beeldhouwen te perfectioneren en cursussen over spiritualiteit. Ze liet haar topbaan in de mediawereld achter zich om meditatie te studeren. Haar laatste studie was de moesar.’

Bij het bureau Equmedia maakte ze voor de adverteerders onder de titel The state of the art in digitale communicatie een praktische gids in de tijd dat de elektronische snelweg nog in de kinderschoenen stond. Vervolgens had ze haar eigen bureau Mediasynergie.

Marga Vogel was vanwege haar sprankelende visie op media veelgevraagd voor spreekbeurten en interviews.

Vogel was volgens haar zoon heel bescheiden, stond altijd klaar voor anderen en was wars van status. Als directeur van een groot bureau reed ze rond in een kleine Opel Corsa. Een topfunctie bij een concurrerend bureau sloeg ze af, ondanks een riant salaris en een Porsche die voor haar klaarstond. Het allerbelangrijkste in haar leven was haar familie. Alain Vogel: ‘Ze was een fantastische moeder en een geweldige, trotse oma voor haar tweelingkleinzonen Noam en Boaz.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden