'Man, ik ben hier in een puddingbroodje aan het boren'

Twintig meter onder de drukke wereld van Amsterdam bestaat een andere wereld, die van de Noord-Zuidmetrolijn. De tunnelbuis is net een heikel punt gepasseerd: de Bijenkorf op de Dam....

De functie van Michel de Boer (44) heet supervisor technisch onderhoud tunnelboormachine ‘of zoiets’. Maar ‘smeerneef’ vindt hij ook best. Tien jaar werkt hij nu voor de Duitse firma Herrenknecht en dat bracht hem onder meer naar China, Spanje en Maleisië. Werken onder de grond heeft zijn zonnige humeur niet aangetast.

Over de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metrolijn van Amsterdam: ‘Ik werk halve dagen. Van 7 tot 7.’

Lachen moet Michel de Boer ook om de profetie van opposanten van de metrolijn, die er niet aan twijfelen dat bouwwerken boven de tunnel alsnog gaan wiebelen. Redenering: want die grond aan het begin van het boorproces is toch niets voor niets bevroren voor meer stevigheid? Wat dan als daar ineens wat mee misgaat?

‘Schei toch uit! We hebben een stukje van 85 meter bevroren. We zijn nu al ruim voorbij de 500 meter. Man, ik ben hier in een puddingbroodje aan het boren!’

Het hier van Michel de Boer is de imposante tunnelbuis van de Noord-Zuidlijn, die inmiddels het warenhuis de Bijenkorf achter zich heeft gelaten – of beter: boven zich –- en ook het Nationaal Monument op de Dam is gepasseerd.

Het zal wel met het moeilijk voorstelbare van het werk te maken hebben, het boren van tunnel onder de historische binnenstad van Amsterdam, dat de graafwerkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn als vanzelf spookverhalen oproepen.

Werktuigbouwkundig ingenieur Joost Joustra, projectleider tunnelbouw, zegt dat hij zelf ook nog wel eens worstelt met zijn voorstellingsvermogen. Aan de wandel op een diepte van ruwweg 21 meter onder de grond, houdt hij halt: ‘Het blijft een vreemd iets dat je gedesoriënteerd raakt. Nu staan we onder de rondvaartboten van het natte Damrak.’

Twintig meter onder een drukke wereld bestaat een andere drukke wereld, en ze hebben geen idee van elkaars bestaan. Dat gevoel dringt zich op als Joost Joustra deze ochtend een rondleiding verzorgt in de oostelijke tunnelbuis van de Noord-Zuidlijn.

Rechts in de diepte, bij het begin van de boorschacht, ligt tunnelboor Noortje geduldig te wachten tot het haar beurt is, links is tunnelboor Gravin al ruim uit het zicht. Daar, aan de linkerzijde heeft de tunnelbuis een ronding gemaakt en is de ‘kop’ van de 83 meter lange Gravin tot dicht bij het Rokin genaderd.

‘We maken nu tempo’, zegt Joustra. ‘Zo’n 15 meter per dag. Dat houden we niet vol, het gemiddelde gaat weer zakken. Als we een dwarstunnel moeten maken, richting de andere tunnelbuis, maken we pas op de plaats.’

Afgelopen weekeinde kon de dienst Noord-Zuidlijn een feestelijke boodschap de wereld inzenden: een van de lastigste bouwwerken boven de tunnelbuis, de niet al te zwaar gefundeerde Bijeenkorf, is probleemloos gepasseerd. Op naar een ander bewerkelijk punt, het gebouw Industria, op de hoek van de Dam en het Rokin.

Voort gaat het met het in elkaar klikken van de ‘legostenen’, zoals Joustra de zes gekromde betonnen ringen noemt die Gravin van bouwpakket tot tunnel maakt. In de ‘stuurhut’ van de boormachine is op schermpjes af te lezen dat Gravin het ‘prima’ doet (tunnelboorders spreken bij voorkeur over de boormachine als betreft het een collega): er is een paar millimeter afgeweken van de ideale lijn.

Niet dat Michel de Boer ook maar één seconde heeft getwijfeld aan de kwaliteiten van Gravin. ‘Ik heb overal in de wereld geboord, maar dit is toch wel iets speciaals. Vooral omdat zo veel mensen denken dat er iets misgaat.’

Ze moeten De Boer niet kwaad maken. Hij is van Hoek, Zeeuws-Vlaanderen. Heeft ook aan de Westerscheldetunnel gewerkt. ‘Als ik daar een beetje gas had gegeven, was ik zo in mijn achtertuin uitgekomen!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden