Eeuwige leven Bob van Blommestein 1943-2018

Magisch realist schilderde met humor

Grote precisie en scherpe contrasten kenmerken de aquarellen van Bob van Blommestein. Vooral zijn eetstillevens waren veelgevraagd.

Foto Bob van Blommestein

Hij aquarelleerde wat wel ‘stillevens in beweging’ werden genoemd. Bob van Blommestein schilderde schaal- en schelpdieren en fruit minutieus na en liet ze zweven in een landschap.

Daarbij benadrukte Van Blommestein de licht- en donkercontrasten, waardoor ze van de werken leken af te vallen of op te springen. Mensje van Keulen noemde de schilderijen in een aan Blommestein opgedragen gedicht Natura Morta Mobile. Een van zijn aquarellen siert de omslag van haar roman De laatste gasten.

Van Blommestein overleed op 11juni in zijn woonplaats Amsterdam. Jelle Redeker ontmoette hem bij Hugh Jans, de voormalig culinair medewerker van Vrij Nederland, wiens boeken hij heeft geïllustreerd. ‘Zijn kunst is heel realistisch, heel fijn geschilderd en zit vol humor’, zegt Redeker, die als redacteur met Van Blommestein samenwerkte. ‘Zijn stijl is zo uniek dat je zijn werken meteen herkent.’

Bob van Blommestein werd geboren in Den Haag en groeide op in Amsterdam. Volgens zijn broer Hans werden ze thuis opgevoed met liefde voor kunst en cultuur. Zo was hun vader bestuurslid bij het Van Gogh Museum.

Dat ze zelf in de kunstwereld terechtkwamen -  Hans van Blommestein werd artdirector bij de Geïllustreerde Pers - is dus niet zo vreemd. Bob van Blommestein volgde een dagopleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag en een avondopleiding aan de Rietveld Academie te Amsterdam.

Aanvankelijk schilderde Bob van Blommestein vooral olieverfportretten op hout. Later koos hij voor het magisch realisme, zij het dat hij daarbij een geheel eigen stijl ontwikkelde. Vanaf 1972 exposeerde hij onder meer in galeries, kunsthandels en op beurzen, zoals de PAN in Amsterdam.

Daarnaast was Van Blommestein docent tekenen en kunstgeschiedenis aan het Barlaeus Gymnasium te Amsterdam en gastdocent aan de KABK te Den Haag. ‘Hij leefde niet een echt kunstenaarsleven als je daarbij denkt aan een schilder die zich opsluit op een zolderkamertje of een bohemienbestaan leidt’, zegt Hans van Blommestein.

Zijn werk was veelgevraagd, hoewel hij misschien niet altijd de aandacht kreeg van de kunstelite. ‘Dat had hij eigenlijk wel verdiend’, aldus zijn broer.

Vanaf 1992 legde Van Blommestein zich toe op aquarelleren. Opvallend was de grote precisie waarmee hij zeedieren en andere natuurproducten schilderde en het gebruik van clair-obscur - het aanzetten van de contrasten tussen licht en donker.

Culinaire schrijvers waren groot fan van zijn werk. Hij illustreerde voor het blad Avenue en andere glossy’s. Een belangrijke afnemer was Sub Signo Libelli, een uitgever van hoogwaardige kunstboeken in kleine oplages, die tussen 1974 en 2012 bestond. Die boeken zijn opgenomen in de collectie van Museum Meermanno-Westreenianum in Den Haag.

In 1997 vervaardigde hij voor Wining & Dining een serie van acht zeefdrukken naar aquarellen, geïnspireerd op de Griekse mythologie. Hij maakte in 2001 in opdracht van de Holland-Amerika Lijn een serie van elf aquarellen van grote eetstillevens voor de hutten van cruiseschip de Oosterdam.

In 2010 verscheen Natura Morte Mobile, een boek over de aquarellen van Bob van Blommestein. Van zijn werken liet hij veelvuldig piëzografieën maken door meesterdrukker Bernard Ruijgrok in oplages van veertig stuks.

Zijn echtgenote Annemarie Brink overleed enkele jaren geleden. Hij wordt overleefd door zijn zoon Floris van Blommestein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.