column Aaf Brandt Corstius

Loop eens door uw generieke winkelstraat: het zou zomaar eens de laatste keer kunnen zijn

Inmiddels denk ik dat ik het kan ruiken. Vorige week liep ik door een vestiging van Sissy-Boy, de Nederlandse keten met de naam waarom Amerikanen altijd hard moeten lachen, en toen voelde ik het faillissement. De grote lege winkel, het toch best vele personeel, de roze sweaters voor de lente waarop ludiek het woord ‘green’ stond: het voelde gewoon niet goed.

En inderdaad, maandag kwam het bericht: ook Sissy-Boy staat aan de rand van de afgrond.

Laatst bekeek ik een aflevering van Comedians in Cars Getting Coffee van Jerry Seinfeld, en toen zei Seinfeld dat hij dacht dat er over een tijdje geen winkels meer in het straatbeeld zouden zijn, alleen banken en koffiezaakjes. Ik vraag me wel af waarom er nog banken zouden moeten zijn, want je kunt ook internetbankieren. Er zullen dus alleen koffiezaakjes overblijven. Maar hoeveel koffiezaakjes heeft een stad nodig? Niet zoveel koffiezaakjes als er nu winkels zijn, lijkt me.

Ergens is het prettig, de natuurlijke sanering van de Nederlandse winkelstraten. Want de Nederlandse winkelstraat is toch eigenlijk het ergste wat er is. Er is een Hema, er is een Kruidvat, er is een Manfield, er is een Didi, er is een Zeeman, er is een Etos, er is een Douglas, er is een Rituals en er is een Xenos. Hier strompel je met drommen mensen doorheen om dingen te bepotelen. Daarna eet je een hamburger bij McDonald’s of een broodje bij Bakker Bart, en dan ga je weer naar huis.

Als je een dagje naar een andere stad gaat, bezoek je daar de Hema, de Kruidvat, de Manfield, de Didi, de Zeeman, de Etos, de Douglas en de Xenos. Hier zijn inmiddels de Intertoys en de Cool Cat van afgetrokken, en de Sissy-Boy bijna, en de Blokker en de Hema steeds misschien maar toch net niet. Opwekkend is het allemaal niet.

Wat gebeurt er als iedereen, zoals nu al lijkt te gebeuren, de rest van zijn leven in zijn huis blijft zitten en alleen nog maar pakketten bij Bol bestelt?

Dat is geen opwekkend idee, maar van rondlopen in die winkelstraten word je ook niet gelukkig. Het zijn inmiddels ook net slechte gebitten, met om het pand een zwart gapend gat. Onlangs liep ik door het generieke winkelgebiedje bij mij in de buurt (Van Haren, Action, H&M, Zeeman en een kappersketen die heel bedreigend de Brainwash heet) en daar was ineens de C&A vertrokken. De C&A! Op stel en sprong. Mijmerend over de tijd dat hij daar nog zat, bedacht ik dat ik er nog nooit een levend wezen had gezien, behalve de winkelmedewerkers die in de vieze geur van nieuwe kleren de hele tijd kleren aan het verhangen waren.

Het is nu tijd voor een fikse wandeling door uw plaatselijke generieke winkelstraat, want het kan zomaar gedaan zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden