Logo Holland Festival nu ook social media-proof

Nieuwe huisstijl Holland festival

Het nieuwe logo van het Holland Festival. Beeld Holland Festival

Het Holland Festival - dat bestaat sinds 1947 - nodigt traditioneel illustere Nederlandse ontwerpers uit voor zijn campagnes en huisstijl. Total Design, Dick Elffers en Anthon Beeke waren voorgangers van de Amsterdamse ontwerpstudio Thonik, dat met logo's voor de VPRO, Boijmans van Beuningen en een presentatie op de Biënnale van Venetië ook internationaal aandacht verwierf.

Overeind

'Een logo van een festival als dit moet zowel in zeer klein formaat overeind blijven, om in sociale media te fungeren, als heel groot: op gebouwen en affiches in de stad', zegt Nikki Gonnissen van Thonik. Vandaar de keuze voor de stencilletter, een open letter, ontworpen om sjablonen van te snijden. De letter werd van oudsher gespoten op muren en bekisting, waardoor hij een licht anarchistisch en streetwise karakter heeft. 'Dat past goed bij de ambitie van het Festival om een nieuw publiek te bereiken.'

Thoniks ontwerp is een ode aan de stripteaselijn die werd ingezet door Anthon Beeke, die (bijna) alle klinkers in het Holland Festival had geschrapt: HOLND FSTVL (1995). Daarna vereenvoudigden Daniel van der Velden en Maureen Mooren het logo tot twee letters: HF (2005). Nu heeft Thonik de twee letters geminimaliseerd, door ze met elkaar te laten versmelten. De tweede poot van de H is ook de stok van de F, een samensmelting die ook wel 'ligatuur' wordt genoemd.

Van de speciaal herschreven stencilletter heeft Thonik een compleet alfabet ontwikkeld. 'De afkorting HF is inmiddels ingeburgerd', zegt Gonnissen, 'maar we wilden een nieuwe stap maken.' Dus wordt de nieuwe letter niet alleen ingezet als logo, maar zal hij tekstueel ook de komende campagnes van het Festival ondersteunen.

De uitgeschreven versie van het nieuwe logo. Beeld Thonik
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.