Lekkere havermout

Interessant, vond u ook niet, die pagina's over 'gezond eten' in de krant van vorige week woensdag? Ik moest gniffelen over Wilma de Reks havermoutperikelen.

Ingrediënten

havermout
zout
rozijnen, abrikozen e.d.
(soja)melk
(slag)room
eventueel gehakte noten
stukjes vers fruit
Maar ik miste toch iets: dat 'gezond eten' niet een kwestie is van het af en toe verorberen van bepaalde 'supervoedingsmiddelen', maar een leefwijze die je eigenlijk altijd moet volhouden. Ondanks de onderlinge verschillen zijn alle 'voedingsgoeroes' het namelijk over een aantal zaken eens (die het Voedingsbureau overigens ook al jaren predikt): eet meer groenten, fruit en volkorenproducten, en minder suiker, wit meel en vetrijke snacks. Drink water als je dorst hebt en vooral: wees matig. Simpelweg niet (veel) meer eten dan je honger hebt.

Dus niet slechts een week die gevulde koek bij de koffie vervangen door een appeltje, maar maanden-, zelfs jarenlang, en minstens vijf dagen per week. En dineren met een flinke portie groenten, een beetje mager vlees, vis, ei, bonen of vleesvervanger en niet te veel (volkoren)pasta of aardappels. Elke dag. Jaar in, jaar uit.

Wordt u al depressief? Mooi zo. Want nu het goede nieuws. Met zo'n sober en gezond basis-eetpatroon heeft een keer lekker uit de band springen niet zoveel effect.

Dat slagroomtaartje op die verjaardag? Gewoon doen. Met z'n allen en een megazak patat naar het schaatsen op de buis kijken? Gezellig. En morgen weer dat appeltje. Met havermout voor het ontbijt, Wilma.

Havermout is volkoren, zit bomvol vezels en vitamines en is bij regelmatige consumptie heel gezond, zeggen deskundigen. Maar het is vooral erg lekker én snel klaar. Als je het goed doet, tenminste. Het geheim: laten weken. Zet de havermout - 35 tot 40 gram p.p. is meestal genoeg - de avond tevoren in een pannetje onder een laagje water, voeg er (geheim twee) een ongegeneerd flinke snuf zout aan toe en naar smaak een handje rozijnen of ander gedroogd fruit als stukjes dadels, abrikozen, vijgen en dergelijke.

De volgende morgen is al het vocht opgenomen: doe er dan een goede scheut (soja)melk of, op z'n Engels, wat (slag)room bij en breng zachtjes aan de kook. Voeg nog wat water/melk/ room etc. toe tot het zo dik is als je wilt. Na 1 minuutje sudderen is het klaar. Proeven, misschien nog wat zout en/of iets zoets (probeer ahornsiroop) erbij en naar smaak wat stukjes fruit en/of gehakte noten. Daar kun je een ochtend op voort, zelfs zonder iets bij de koffie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden