Lego inzet van speelgoedoorlog

Lego is inzet geworden van een oorlog om de speelgoedmarkt tussen de speelgoedwinkels van Blokker en 'branchevervagers' als benzinestations en drogisterijen....

Door het gevecht liggen veertig tot vijftig van de goedkopere Lego-dozen voor tientallen procenten onder de adviesprijs in de schappen. Met dure Lego van 200 gulden wordt niet gestunt.

Blokker ontkent dat zijn stuntacties - 'De Lego-prijzen gaan eraan! - de branchevervagers moeten verjagen. 'Het is niet tegen Lego of welke drogisterij dan ook gericht', zegt Blokker-directeur R. van Eyck in het Parool. Wel erkent hij dat de actie er op gericht is 'de consument ertoe te bewegen speelgoed te kopen daar waar het hoort'.

Lego, goed voor een kwart van de Nederlandse verkoop van merkspeelgoed, vreest dat de prijzenslag op den duur schadelijk is voor het merk. De Deense fabrikant kan echter niets doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden