Koffiesommelier: 'Consumenten willen meer weten over koffie'

Wat? Nespresso scoort zonder George Clooney.
Hoe? Met een virtuele masterclass koffie & wijn.

Beeld uit de cursusfilmpjes op Nespresso's Facebookpagina.

'Dat florale van de Elzasser Gewürztraminer zit ook heel erg in de Bukeela Ka Ethiopia, een pure origin koffie uit Ethiopië', doceert Ruurd Neurink, marketingmanager en 'gepassioneerd verhalenverteller' van Nestlé's Nespresso. 'Ethiopische koffie staat bekend om zijn jasmijntonen', vervolgt hij. 'Als je het ruikt op een afstandje, zou je zelfs denken dat je het over een thee hebt. Qua intensiteit is-ie heel mooi licht en doorschijnend. En zeker qua neus is het een vrij atypische koffie, omdat 'ie heel floraal is, erg aromatisch en vrij zoetig; een klein restzoetje achterlatend op de tong, zoals je dat bij wijn ook hebt.'

'Hij is heel mild op de tong, hè?', reageert Edwin Raben, wijnkenner en 'voormalig topsommelier'. 'Mild en rond en zacht. Deze koffie is bijna fluwelig in textuur, zeker in combinatie met de crema.'

'We serveren de Bukeela in een glaasje uit onze Reveal-collectie', vervolgt Neurink. 'De ontwikkeling van dit soort glaasjes op ons hoofdkantoor zien we als een versterkingseffect van het smaakprofiel. Wat er bij gebruik van dit glas gebeurt, is dat je een bepaalde hoek van drinken hebt en een bepaalde tunnel die de aroma's bij elkaar pressen. Dat versterkt het aromatisch effect, waardoor je de koffie nog een stukje lekkerder maakt. Dat is absoluut erg mooi om te zien.'

'Het mooie van met name dit Reveal-glas is dat je de koffie visueel ziet, die mooie donkere koffie met die cremalaag erop', zegt Raben, die de Ethiopische koffie zojuist door zijn mond heeft laten klotsen en nu draaibewegingen maakt met zijn glas. 'Ik ben natuurlijk een wijnman, dus ik ga altijd walsen met mijn glas. Dat is ook belangrijk, want daarmee doorbreek je de cremalaag. En dan pas komt de geur vrij. En dan ruik je inderdaad een beetje dat jasmijnachtige, hele kleine bloemetjes, best wel geparfumeerd eigenlijk, als een mooi parfum voor dames. Het is toch gek dat dat gewoon in koffie zit.'

Is het vanwege het hoge Jiskefetgehalte dat de bloedserieuze Neurink en zijn enthousiaste adjudant Raben met hun 'pairings' van wijnen en koffie een flink publiek weten aan te boren? De video van hun via Facebook gegeven virtuele masterclass werd binnen een week in ieder geval 273 duizend maal bekeken.

'Koffie en wijn zijn kwaliteitsproducten en het is een trend dat de consument daar meer over wil weten', luidt de verklaring van Ruurd Neurink.

Maar wie voor cups kiest, wil niet zelf voor barrista spelen. Hoe rijmt u dat met die honger naar meer kennis over koffie?

Neurink: 'Het gaat om het product dat in de capsule zit. De mens zorgt ervoor dat de kwaliteit van koffie achteruit kan gaan. Een goede barrista zal zijn systeem meerdere keren per dag kalibreren. Nespresso schakelt die parameters uit door een hoogwaardig product te leveren in een hermetisch afgesloten capsule. In die capsule zitten liefde en passie.'

Liefde en passie smaken naar...?

'Als er in het maken van een product geen bezieling zit, zal er geen mooi product uit komen.'

Sommelier Edwin Raben, koffie drinken uit een wijnglas, is dat niet een beetje aanstellerij?

Raben: 'Het type glas maakt uit voor de koffiesmaak. Ik heb in Zwitserland meegewerkt aan de ontwikkeling van het Reveal-glas voor Nespresso. Daar is drie jaar over gedaan. Ik adviseer dat glas alleen bij een koffie met een intensiteit vanaf 7. Mildere koffie vraagt om een opener glas.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden