het eeuwige leven Kees Bontje (1946-2019)

Kees Bontje, de veelzijdige modeman die ons aan gebleekte jeans hielp

‘Keespedia’ werd hij genoemd omdat hij zoveel wist van kunst, poëzie, geschiedenis en mode. Later ging hij historische panden renoveren. Op 14 oktober overleed Kees Bontje aan de gevolgen van een hersentumor.

Tally-Ho werd in 1966 in het kunstenaarsdorp Bergen (NH) aangekondigd als een modezaak voor de ‘heel hippe tiener, de zelfbewuste twen en de modegevoelige vrouw’.

En zo wilde Kees Bontje het ook houden. Hij voorvoelde niet alleen de modetrends van de jaren zestig met Mary Quants minirok, maar ook die van de decennia daarop. ‘Doordacht nonchalant’, zo omschreef hij in 2006 in een interview met de Volkskrant de huisstijl. In dat jaar droeg hij de zaak over aan zijn dochter Barbara Bontje die nu zeven Tally-Ho winkels heeft. 

Dat de keten het heeft overleefd in de moordende concurrentie met grootmachten als H&M en online fashion, had te maken met Kees’ filosofie: ‘Onderscheidend en modieus zonder freaky voor jezelf bezig te zijn. En niet meteen geld verbrassen aan dure Jaguars.’

Nadat hij er in 2006 was uitgestapt, stortte hij zich op een andere passie. Hij kocht winkels en woonhuizen op en knapte ze op zonder dat het karakteristieke karakter verloren ging. ‘Dat wilde hij altijd, iets mooier maken. En als dat meer geld kostte dan het opbracht, dan moest het maar zo zijn’, zegt zijn dochter Barbara. Een voorbeeld daarvan is de monumentale modezaak Vanilia in de Van Baerlestraat in Amsterdam die hij samen verbouwde met Vanilia-eigenaar Michel Hulzebosch.

Verder verbouwde hij oude panden in Bergen, Alkmaar en Hoorn, waarmee hij lokale prijzen won. Hij hield van kunst, geschiedenis en poëzie. In elke stad ging hij naar het museum. Vanwege zijn eruditie kreeg hij van de familie de bijnaam van ‘Keespedia’. Hij overleed 14 oktober aan de gevolgen van een hersentumor.

Kees Bontje werd geboren in Hoorn. Toen hij 2 was overleed zijn vader. Zijn moeder Gré Brieffies (tante van Dolly Dots-zangeres Ria Brieffies) was erfgenaam van een margarinefabriek in die stad, maar zij had geen zin in de exploitatie. Ze besloot naar Bergen te gaan met haar drie zoons, waar ze een damesmodezaak onder de naam Bonnetrie begon.

Kees, de middelste, ging voor een studie Slavische talen naar de universiteit, maar die zou hij nooit afmaken. Hij vond het fascinerender om te zien waarmee de vertegenwoordigers van modemerken bij zijn moeder aanklopten.

Als de spullen uit de koffers over de vloer werden uitgestort, kon hij daar gefascineerd naar kijken. Tegelijkertijd zag hij als babyboomer dat het modebeeld in de jaren zestig veranderde. Hij bezocht Parijs en de ‘swinging sixties Londen’.

In 1966 werd een aparte winkel met de aan de Britse ruitersport ontleende naam Tally-Ho geopend die deze mode ging verkopen. Het sloeg aan. Barbara: ‘Hij hing broeken voor vrouwen in de etalage, wat toen nog not done was.’

Het was zo bijzonder dat KRO’s Brandpunt een reportage van de opening maakte. De zaak stond op naam van zijn moeder, maar die trok zich drie jaar later terug.

Kees ging de winkel runnen met zijn vrouw Gine. Hij deed de inkoop, zij ging over de inrichting en het personeel. In de winkels werden nieuwe merken verkocht, zoals Diesel, Katharine Hamnett en Goldie. Later werden dit Maison Scotch, Bellerose en Kuyichi.

In Parijs zag hij voor het eerst jongeren in gebleekte jeans. De verkopers van Levi’s verklaarden hem voor gek toen hij vroeg of hij dit moest gaan aanbieden. Toen besloot hij het zelf te laten maken.

Hij liep ver voor de muziek uit, maar nooit te ver. Op zijn uitvaart werden zijn passie, bescheidenheid en loyaliteit geprezen. Zijn dochter is met de keten een nieuwe weg ingeslagen: die van duurzaamheid. Precies zoals Kees het in deze tijd zou hebben gedaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden