'Karins timing is echt heel goed'

Beeldend kunstenaar Karin Schipper (1982, Enschede), genomineerd door beeldend kunstenaar David Bade...

‘Een echt natuurtalentje. Dat zag je meteen. Toen ik eind jaren ’90 als gastdocent verbonden was aan de AKI zag ik haar werk voor het eerst. De AKI was in die tijd een enorme knutselacademie. Karin paste goed in dat idioom, maar stak er op formeel niveau ook boven uit. Ze wist precies wat ze deed. Dat bleek uit de manier waarop ze materialen combineerde, de ruimte bespeelde en volumes neerzette tegenover niet-volumes. Ze had ontzettend goed door hoe ze een installatie spannend kon maken’.

Kunstenaar David Bade zit ontspannen in het restaurant van het GEM (Den Haag), waar afgelopen weekend zijn overzichtstentoonstelling Catch of the Day opende , en vertelt enthousiast over Karin Schipper.

Schipper maakt absurdistische installaties van kartonnen dozen, poppen, maskers en allerlei gevonden voorwerpen. Zoals Jungle Fever, dat gaat over de donkere kant van de jungle. Met emmers, bamboestokken, vuilniszakken en fotoprints vertelt ze het verhaal van de tweekoppige draak, die de hoofden van zijn prooien op totempalen heeft geregen. ‘Karin heeft heel veel fantasie en is erg speels. Haar beeldtaal lijkt op het eerste gezicht wat naïef. Maar vergis je niet, ze weet goed wat ze doet. Intuïtief pakt ze precies wat ze nodig heeft. Het materiaal gaat nooit met haar aan de haal.’

Wie de installaties van Schipper in een kunsthistorisch kader zou willen plaatsen, komt vrijwel meteen uit bij Jessica Stockholder, een installatie-kunstenaar uit Seattle. ‘Als je Karin zou vragen of ze die kent, dan zal ze dat beamen. Die moet ze vroeger wel hebben gezien. Het grote verschil met Karin is dat Stockholder volledig esthetiseert, die gaat maar door. Karin werkt veel rauwer, ze stopt in een eerder stadium, en weet zo de spanning te behouden. Haar timing is echt heel goed.’

Tijdens haar studie heeft Schipper een half jaar bij Bade gestudeerd aan de Hochschule Fur Kunsten in Bremen. ‘Nadien heb ik haar een tijdje nauw betrokken bij Instituto Buena Bista en mijn stichting Arte Swa, die talentvolle jongeren voorbereidt op een creatieve vervolgopleiding. Ze hielp onder andere mee bij de workshops die ik organiseer in de openbare ruimte.’

Net als het werk van Bade kent ook dat van Schipper een maatschappelijk en sociaal betrokken kant: ‘Karin heeft net voor het eerst een lagere school benaderd. Ze wil graag jonge kinderen bij haar projecten betrekken. Ik heb daar ontzettend veel respect voor. Ik denk dat de kunstwereld zulke emancipatorische stappen op dit moment hard nodig heeft.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden