Kamer wil onderzoek naar permanent alternatief Fyra

De Tweede Kamer wil dat er een onderzoek komt naar een permanent alternatief voor de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die al maanden stil staat. Samen met Belgische parlementariërs roept de Kamer zowel het Nederlandse als het Belgische kabinet op om zo'n onderzoek uit te voeren.

Beeld anp

Het alternatief voor de Fyra moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden. De Nederlandse Kamerleden willen van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ook weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik uit de dienstregeling is gehaald.

De Fyra is een project van het Nederlandse NS Hispeed en het Belgische NMBS. De hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda ging vorig jaar december voor het eerst rijden tussen Amsterdam en Brussel, maar werd na storingen en het verliezen van bodemplaten in januari al snel stilgezet.

Sindsdien zit er weinig schot in de zaak. De problemen zijn nog niet verholpen en de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt, rijdt niet meer dan acht keer per dag. Op z'n vroegst pas na de zomer kan die trein tien keer per dag gaan rijden, maar 16 keer per dag - zoals de Tweede Kamer wil - is voorlopig nog te ingewikkeld.

Mansveld hoopt in juni uitsluitsel te krijgen over de kansen dat de Fyra V250 toch weer gaat rijden. De Tweede Kamer houdt op 18 juni een rondetafelgesprek over de Fyra en debatteert er 2 dagen later over met Mansveld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden