Jongere kunstrijdsters beginnen te oogsten

De 15-jarige Karin Venhuizen heeft zaterdag Marion Krijgsman onttroond als nationaal kampioene kunstschaatsen. De KNSB is hierdoor opgescheept met een dilemma....

De vraag is alleen of Venhuizen al toe is aan de spanning van de Eurpese titelstrijd. 'De tijd van alleen deelnemen is voorbij', zegt Wim Schenk, voorzitter van de KNSB stellig. 'Het gaat nu om presteren. Iemand in de finale van een groot toernooi krijgen. Daarmee krijg je aandacht.'

En aandacht heeft het kunstschaatsen in Nederland nodig, want na een jarenlange positie in de marge zit de sport eindelijk weer in de lift. 'Na de successen van Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel hebben we dertig jaar lang zitten slapen', erkent Schenk. 'Hierdoor zakte het Nederlandse kunstschaatsen naar een bedenkelijk niveau. Een paar jaar geleden hebben we gezegd: dit kan zo niet langer.'

Het budget werd verdubbeld naar zeshonderdduizend gulden en er werd een trainingscentrum in Zoetermeer opgericht waar de jonge rijders en rijdsters 49 weken per jaar terecht kunnen om te trainen. Bovendien werd de voormalige Russische ijsdanser Aleksej Misjin aangesteld als technisch adviseur. 'Zijn uitstraling en zijn kennis hebben een gigantische invloed op het kunstschaatsniveau in Nederland', zegt Arie Griffioen, voorzitter van het sectiebestuur kunstschaatsen van de KNSB. 'Een paar keer per jaar komt hij vanuit Sint Petersburg naar Nederland en geeft techniektrainbing. Daarnaast levert hij nieuwe choreografie.'

De bondcoaches gaan vervolgens door op het niveau dat Misjin gesteld heeft. 'Hij is beleidsbepalend voor de trainingsaanpak', zegt Griffioen. 'Doel van dit beleid is Nederland binnen een paar jaar weer bij de subtop te brengen.'

Om internationaal het pad te effenen voor een groep aanstormende talenten vroeg de KNSB de 26-jarige Krijgsman om twee jaar door te gaan. De viervoudig Nederlandse kampioene had daar wel oren naar, want na jarenlange verwaarlozing kon ook zij profiteren van de toegenomen aandacht voor de artistieke schaatsvariant.

'Kunstschaatsen was het ondergeschoven kindje van de schaatsbond', klaagt Krijgsman. 'Terwijl ik goed presteerde kreeg ik niet de kans om me te ontplooien. Dat kon nu eindelijk wel.'

Krijgsman kreeg de opdracht om zich de komende twee jaar te kwalificeren voor de finale van een EK of WK. Dat Krijgsman daar toe in staat is, bleek al in het verleden. De schaatster werd al vier keer zeventiende op een groot toernooi. Daarna moest een groep aanstormende talenten bestaande uit Jessica Lim, Martine Zuiderwijk, Selma Duijn en Karen Venhuizen het overnemen.

'In ieder geval één van deze rijdsters moet kunnen meedoen aan de Olympische Spelen van 2006', zegt Griffioen. Voor Krijgsman zijn de Spelen over zes jaar te laat. 'Ik wil over twee jaar in Salt Lake City starten. In 2006 ben ik met de vut', lacht ze.

De Nederlanse kampioenschappen toonden aan dat het niveau in de breedte stijgt. Toch vielen nog steeds de vele valpartijen en het gebrek aan expressie bij veel deelnemers op. 'Bij de korte kür zit het dikwijls wel goed', verklaart Schenk. 'Maar dan komt de vrije kür. Moeten ze presteren. Onder spanning zie je dat het vaak misgaat met jonge talenten, '

Ook in de Amsterdamse Jaap Edenhal was de vrije oefening van Venhuizen niet geheel vlekkeloos, maar de winnares van de korte kür had geluk dat Krijgsman een teleurstellend optreden had. De viervoudig Nederlands kampioene ging tweemaal languit op het ijs.

Krijgsman leek direct te beseffen voor wat voor probleem zij de keuzeheren van de schaatsbond heeft gesteld, want wie in de ijshal kon liplezen, zag Krijgsman duidelijk om vergiffenis vragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.