‘Bij Linda weten mensen weten wat ze krijgen: kwaliteit voor de massa.’

Profiel Jildou van der Bijl

Jildou van der Bijl bouwt aan vrouwentelevisie. ‘Tv-maken was nieuw voor me, dus dat leek me wel wat’

‘Bij Linda weten mensen weten wat ze krijgen: kwaliteit voor de massa.’ Beeld Marc de Groot

Oud-Linda-hoofdredacteur Jildou van der Bijl vormt samen met Linda de Mol sinds het voorjaar de creatieve directie van Net5. Het tv-station van Talpa moet samen met het tijdschrift en Linda.nl een vrouwendomein gaan vormen. Kwaliteits-tv voor de massa, zegt Van der Bijl. ‘Tv-maken was nieuw voor me, dus dat leek me wel wat.’

In de villa van het tijdschrift Linda is zelfs de wc gezellig. Er staat hip retromeubilair en er hangen grote glamourfoto’s uit het blad. De muren zijn, net als in de rest van het pand, in een warme kleur gesausd. In het trappenhuis staat een bomvolle prijzenvitrine. De villa heeft een huiselijke kantine met zicht op het terras aan een grote vijver vol kroos tussen hoge bomen – een schilder lakt buiten lange biertafels en houten banken donkergroen. Jildou van der Bijl (blond, grote bril, brede glimlach) geeft op hooggehakte Dries van Noten-muiltjes een bevlogen rondleiding in het nieuwe Naardense onderkomen van het merk. Mérk ja, want alleen een maandblad is Linda allang niet meer. Er is een nieuwssite, een online tv-kanaal, er zijn spin-offs en een goededoelenfonds. De marketingafdeling zit er, de sales. En dan is er, alleen te zien aan de Talpa-vlag die bij de voordeur wappert, de nauwe samenwerking met Net5, de zender waarvan naamgever Linda de Mol en Van der Bijl sinds dit voorjaar creatief directeur zijn. Creatief directeur van Mood for Magazines, de uitgeverij waar alle printtitels onder vallen, blijft Van der Bijl ook, maar haar grootste kluif – algemeen hoofdredacteur zijn van alle Linda-printuitingen, heeft ze in april doorgegeven aan Karin Swerink, de voormalige hoofdredacteur van de Nederlandse Vogue.

Het was groot nieuws, afgelopen februari, toen Linda de Mol bekend maakte dat ze RTL verliet om haar broer te helpen bij zijn televisiezenders SBS6 en Net5. Maar: geen grote verrassing, want broer en zus De Mol zijn close, zus is succesvol in zo ongeveer alles wat ze doet en gaat geen uitdaging uit de weg. Dat ze Net5 gaat omkatten met haar trouwe rechterhand Van der Bijl, met wie ze al twaalf jaar de scepter over everything Linda zwaait, was dus eigenlijk ook geen verrassing.

Of eigenlijk toch wel, vertelt Van der Bijl in haar kantoor – een kamer als uit een woonblad, met gestoffeerd meubilair en keurig gerangschikte stapels bladen en ideeënmapjes. ‘Ik heb na de zomer van vorig jaar die baan als hoofdredacteur van Linda al uit mezelf opgezegd. Met een grote knoop in mijn maag. Maar ik zat al zó lang bij het blad, had mijn hele adressenboekje en alle fotoboeken die ik mooi vond al geplunderd, mijn hele la vol ideeën leeggekieperd. De mensen hier voelen als familie. Ik vroeg me af of het nog leuker kon worden en voelde onrust: ik wil graag iets nieuws leren. Toen ik het Linda de Mol vertelde hebben we gehuild. Maar ze snápte het wel, dat ik wat anders wilde. En toen zei ze: we kunnen ook sámen Net5 gaan doen. John wilde Linda sowieso al voor SBS6 hebben. Tv-maken was nieuw voor me, dus dat leek me wel wat. Toen zijn, in het diepste geheim, de gesprekken gestart. John liet weten dat hij ook het merk Linda wilde kopen, omdat je, als je Linda en Net5 samenvoegt, meteen een heel vrouwendomein hebt. Net5 is lineaire tv, Linda is print en online, dat vult elkaar perfect aan. Net5 bereikt gemiddeld 9,5 miljoen mensen per maand, veel meer dan de 1,2 miljoen mensen die Linda in print bereikt. Maar Linda scoort weer hoog op de netto promotor score.’

De netto wát?

‘Het antwoord op de vraag of je een merk bij anderen zou aanbevelen. Linda heeft een fanbase en een smoel, mensen weten wat ze krijgen: kwaliteit voor de massa. Dat is wat we ook voor Net5 willen maken: goede, spannende tv voor een grote groep leuke mensen, programma’s waar mensen over kletsen de volgende dag bij de koffie-automaat.’

Hoe zou je die doelgroep omschrijven?

‘Leuke Nederlandse vrouwen. Met zelfspot, dat vind ik belangrijk.’

Mogen stomme mensen niet kijken?

Lachend: ‘Jawel, stomme mensen mogen ook kijken.’

Ik neem aan dat de adverteerders precies willen weten op wie je je programma’s gaat richten: welstandsklasse, leeftijd, woonplaats...

‘Een precieze doelgroep voor Net5 benoemen is lastig, we zijn nu druk bezig met de strategie voor adverteerders. Bij Linda.nl kunnen we precies nagaan wat er gelezen en hoe er geklikt wordt, dat is de droom van elke ceo, want: hoe meer gegevens je hebt, hoe beter je kunt sturen.’

‘Ik ben verslaafd aan platte realityseries als Ex on the Beach en Temptation Island.’ Beeld Marc de Groot

Je zegt net: we kunnen iets betekenen. Wat wil je betekenen? Er zijn toch al vrouwenzenders? Wat gaan jullie toevoegen?

‘TLC richt zich volledig op guilty pleasures, maar is heel klein. En Net5 drijft nu nog volledig op buitenlandse series en films. Die scoren goed hoor, vergis je niet. Als je Pretty Woman voor de tiende keer programmeert kost dat bijna niks en bereik je toch meer mensen dan met peperduur Nederlands drama. Maar net zoals alleen maar print een eindig businessmodel is, is lineaire tv met alleen maar buitenlandse programma’s dat ook, zeker nu Netflix, HBO en Videoland er zijn. Bij Net5 willen we gaan voor kwaliteit en herkenning, waar Linda heel sterk in is. Vrouwen – even allemaal over één kam – spiegelen zich graag als ze tv-kijken. We gaan bijvoorbeeld een programma maken dat Iris en de twaalf dates heet. Daarin gaat pianist Iris Hond, die graag een relatie wil, twaalf keer op date met zorgvuldig uitgezochte mannen die voldoen aan haar wensen. Een psycholoog kijkt telkens op een afstand mee, en bespreekt na elke date wat hem opvalt, wat het zegt over haar en hoe het beter kan. Daar kunnen single vrouwen zichzelf in herkennen.’

Ongelooflijk dat iemand zo particulier onder het vergrootglas wil op tv.

‘Ik vind het juist onwijs stoer van Iris! Daarbij: ze wil dolgraag de liefde vinden, en wij bieden haar, deskundig begeleid, die kans.’

Van wie was het idee om dit programma te maken?

‘Het is een bestaand format uit Israël. Ik vind het fascinerend en had bijna de Israëlische versie willen uitzenden, maar gelukkig hebben we Iris gevonden. Ze is misschien niet zo bekend, maar is een open boek, je voelt enorm met haar mee.’

Hoe kom je aan zo’n programaformat? 

‘Dit werd voorgesteld door een productiebedrijf. Zij zoeken ook de mannen. Bij Net 5 besteden we veel uit. Anders dan bij het tijdschrift zit ik niet meer dagelijks tussen de makers, die werken op afstand. De productiebedrijfjes benaderen ons, en ik ga er ook op uit, zo ben ik naar de televisiebeurs MIP in Cannes geweest.’

Dus je zit niet elke avond koortsachtig te buizen, op zoek naar een goed idee?

‘Welnee. Ik kijk wel veel, meestal uitgesteld via NL Ziet. En ik ben verslaafd aan platte realityseries als Ex on the Beach en Temptation Island.’

Gaat het bij jullie ook die kant op? Ik hoorde dat jullie bezig zijn met een programma waarin ‘bekende’ moeders zelf een pornofilm gaan maken en erover praten met hun adolescente kinderen.

Verbaasde stilte. Dan de vraag: ‘Hoe weet je dat?’

Ik ben ervoor benaderd maar heb beleefd bedankt. 

‘Het klopt dat een productiebedrijf dit programma, uitgezonden bij de BBC, heeft gepitcht. Maar er is nog niks zeker, want we hebben gezegd: misschien, maar alleen met écht bekende moeders. En dat onderdeel, het maken van die film, hoeft voor mij niet zo. Maar met grote kinderen praten over porno kan wél een interessant programma opleveren.’

Hoe kan er een wisselwerking bestaan tussen Net5 en Linda? 

‘We zouden bijvoorbeeld de psycholoog uit Iris en de twaalf dates een rubriek kunnen geven op linda.nl, waarin hij zijn top 10 relatietips geeft. We kunnen kijken of de korte programma’s die we nu al maken voor de site in langere versie geschikt zijn voor Net5, en of dingen die we voor Net5 gaan maken in kortere vorm op de site passen.’

Hoe gaan jullie van start? Meteen al elke dag de aangekondigde talkshow van Merel Westrik?

‘Nee, die wordt wekelijks, op woensdagavond. We hebben wel Ewart van der Horst (de succesproducer achter onder meer DWDD en Jinek, red.) gestrikt, want we willen de beste hiervoor. We trappen dit najaar af met twee avonden per week met programma’s die we ‘Net5 powered by Linda’ noemen. We doen het stap voor stap. We moeten nog veel leren, en willen niet tornen aan de programma’s die het nu al goed doen. Grey’s Anatomy en Station 19 hebben trouwe kijkers, daar komen we niet aan. We moeten de oude gewoontes respecteren én bouwen aan nieuwe. Zo komen we met een Nederlandse realityserie over vrouwelijke advocaten die zware criminelen verdedigen. Olcay Gülsen gaat een programma maken over huiselijk geweld, in blijf van mijn lijf-huizen. Grenzeloos Verliefd gaan we weer doen, met een vervolgprogramma dat Baby in het Buitenland heet. We zijn nu programma’s aan het bestellen voor de tweede helft van het najaar, en voor 2020 willen we twee Nederlandse dramaseries maken.’

Beeld Marc de Groot

Gaat Linda de Mol daarin spelen?

‘Dat is niet het idee, bovendien heeft ze het druk genoeg. Maar als ze er zin in heeft: waarom niet?’

Hoe druk heb jij het? En hoe hoog leg je de lat? Ik herinner me dat je je een paar jaar terug voornam het rustiger aan te doen, omdat bij Linda een aantal mensen bezweek onder de prestatiedruk.

Stralend: ‘Ik ga ook nu weer voor de 10 met het plaatje. En ik wil alles leren en opzuigen als een spons. Maar het klopt dat hier mensen te lijden hadden onder ons perfectionisme. We zijn tot de conclusie gekomen dat we nog steeds naar het beste moeten streven, maar dat de één z’n 10 niet de ander z’n 10 is, of hoeft te zijn.’

Zit je ermee dat je nog zo weinig weet van tv?

‘Welnee, dat maakt me juist fris. En ik kan alles wat ik niet weet leren, toch? Daarbij heb ik genoeg ervaring met merken bouwen en dingen maken die mensen willen zien.’

Welke prijs is de volgende die er in die volle vitrine komt?

‘Weet je dat ik daar nog niet over nagedacht heb? Terwijl we bij Linda altijd met een paar tijdschriftprijzen in het vizier de strategie voor het komende jaar bepaalden. Maar voor tv is het misschien realistischer om in 2020 pas voor prijzen te gaan. Laten we bescheiden beginnen, maar groots blijven dromen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden