'Jeugd leest, alleen geen grotemensentaal'

De oplage van Kidsweek is groeiende, er zijn plannen voor een krant voor een iets oudere groep. Er valt een wereld te winnen, zegt uitgever Ronald Pelle....

Loopt er toch nog een krantenuitgever rond die geen boodschap heeft aande somberheid in die branche. Hoezo heeft de jeugd geen belangstelling vooreen krant? 'Wij merken juist dat er een kentering gaande is. De groepkinderen die meer en beter geïnformeerd wil worden, groeit.'

Ronald Pelle (52) heeft een jongensachtig enthousiasme over zich en datsluit mooi aan bij zijn doelgroep. Pelle is de uitgever van de enigeweekkrant voor kinderen, Kidsweek. Een krant met een groeiende oplage(23 duizend) én met ambitieuze plannen. Nu de doelgroep van 10 tot 15jaar kennelijk door de weekkrant wordt 'gepakt', bestaat er het plan om eennieuwe krant op de markt te brengen voor 16 tot 20-jarigen.

Maar die lezen toch helemaal geen krant meer? Die zijn toch alleen maaraan internet gewend? Of hangen voor de tv. Nee, nee, nee, stipuleertPelle. 'Natuurlijk is tv voor deze doelgroep het belangrijkste en zijn veelkinderen met internet verkleefd. Maar er is wel degelijk een groep diegraag leest, op zoek is naar meer achtergronden.'

Toen de voormalige uitgever van Het Parool en van Spits drie jaargeleden bij de grote dagbladuitgevers aanklopte met zijn plan voor eenjongerenkrant werd hij weliswaar niet weggelachen, maar de scepsis walmdehem wel tegemoet. 'Nou ja, ze hebben me uitgebreid op mijn schoudersgeklopt en gezegd dat ik vooral door moest gaan, maar verder...dááág.'

Maar zo kansloos bleek Kidsweek niet. En dat jongeren niet willenbetalen voor nieuws, gaat er bij Pelle al helemaal niet in. 'We denkenallemaal zo goed te weten wat kinderen willen of niet willen, maar je moetnaar ze luisteren. En ze serieus nemen. Jongeren zijn mondig en we zorgener ook voor dat we iets met hun mondigheid doen. Elke maand bespreekt eenlezersraad van zestien kinderen onze krant van de laatste vier weken. Danmerk je heel goed hoe geïnteresseerd ze zijn in nieuws.'

Recent onderzoek van de krant bracht aan het licht dat meer en meerjongeren tussen de 12 en 16 graag lezen over milieu, maatschappelijkevraagstukken en normen en waarden.

'Het punt is: in de grotemensenkrant wordt niet hun taal gesproken. Datis niet hun ding. Een kinderpagina in een krant kan best boeiend zijn, maarhet is niet iets eigens. '

Zelf vader van twee kinderen in de doelgroep, van 12 en van 14, weetPelle zeker dat kinderen wel degelijk in kranten geïnteresseerd kunnenzijn.

'Maar kranten moeten begrijpen dat je niet meer één krant voor eengroep van pakweg 18 tot 65 kan maken. De interesses van de onderscheideneleeftijdsgroepen liggen te ver uit elkaar. En dat verhaaltje dat jongerenals ze eenmaal 25 zijn en getrouwd zijn vanzelf wel weer een krant nemen,wordt door recent Amerikaans onderzoek gelogenstraft. Je moet er tevorenwel een beetje mee opgevoed zijn.'

Pelle vindt dat dagbladuitgevers veel te 'fatalistisch' zijn als het omjonge lezers gaat. 'Die worden al helemaal afgeschreven. Dat kan toch niet?Kijk naar onze krant. Ja, iemand zei eens dat wij geen echte krant makenwant het is allemaal in kleur en er zit een nietje doorheen. Ja hallo,welkom thuis, we hebben het over kinderen, hoor. Geef jij je kind eenzwart-wit gameboy?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden