Italiaanse wijnorganisatie onderschept duizenden flessen 'sjoemelchianti', aangelengde chemische poederwijn

Als Italië een Woord van het Jaar-verkiezing zou organiseren, was 'sjoemelchianti' na deze week een grote kanshebber. Het Italiaanse Chianti Consortium - de organisatie achter een van de populairste wijnen ter wereld - onderschepte in een half jaar tijd meer dan 56 duizend flessen Toscaanse wijn die helemaal geen Chianti bleken te bevatten, maar een aangelengde chemische poederwijn.

Een Toscaanse wijngaard in de Chianti Classico regio. Foto anp

De wijn was bedoeld voor export, en dan vooral richting landen waar het drinkende deel van de bevolking een eigenschap als kwaliteit wat minder hoog aanslaat dan hoeveelheid en prijs, zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Ruim tweeduizend (web)winkels, waaronder reuzen als Ebay, Amazon en Wallmart, verkopen in totaal 39 verschillende Chianti-merken die in werkelijkheid poederwijnen zijn. Dat is een soort chemisch wijnconcentraat in poedervorm dat liefhebbers thuis met water kunnen aanlengen. Volgens het consortium gaat het om een fraude van ruim 200 miljoen euro. Het is nog onduidelijk wie en hoeveel fraudeurs er bij betrokken zijn.

Made in Italy

Op de etiketten van de sjoemelchianti's stond weliswaar 'Made in Italy', 'maar er zijn weinig dranken die verder afstaan van het door ons beschermde originele product dan deze "wijn"', aldus het Chianti Consortium, dat zich op maatregelen gaat beraden.

Het is niet de eerste keer dat Toscaanse wijnen het slachtoffer zijn van fraude. In 2014 nam de politie ruim 220 duizend flessen Brunello di Montalcino in beslag - een van de beste en duurste wijnen ter wereld - die in werkelijkheid gevuld bleken met goedkope bocht van 1 euro per liter. Ook begin 2017 werden duizenden flessen in beslag genomen die waren aangelengd met pure alcohol om de lage kwaliteit te verdoezelen.

Juist omdat 'Made in Italy' een van de sterkste voedselkreten ter wereld is - voor Italiaans klinkende producten kan een tot wel 50 procent hogere prijs worden gevraagd - is gesjoemel met Italiaans eten en drinken het incidentele al lang ontstegen. De georganiseerde misdaad, zo concludeerde Interpol recent, verdient via voedselfraude inmiddels bedragen die vergelijkbaar zijn met de drugshandel. Italië zou jaarlijks 60 tot 70 miljard euro mislopen omdat voedsel dat volgens de etiketten 'real Italian' of 'echt Italiaans' is, in werkelijkheid heel ergens anders wordt geproduceerd.

Geverfde olijven

Een van de meest geplaagde Italiaanse producten is olijfolie; als alle flessen waarop 'Made in Italy' staat daadwerkelijk uit Italië zouden komen, zouden er vijf maal zoveel olijfbomen in het land moeten groeien. De fraude is zelfs zo omvangrijk dat zeven van de grootste olijfoliemerken, waaronder het in Nederland bekende Bertolli, inmiddels voor Italiaanse rechters verschenen wegens mogelijke fraude.

Het gaat daarbij om vierge olijfolie die verkocht werd als extra vierge, om Noord-Afrikaanse, Spaanse of Griekse olie die een Italiaans etiket kreeg of olijfolie die werd aangelengd met zonnebloemolie, palmolie of erger. Zo nam de Zuid-Italiaanse politie twee jaar geleden 85 duizend kilo olijven in beslag die 'geverfd' bleken met koperchlorofyl en kopersulfaat, bedoeld om olijven van vorig oogstjaar weer aan hun frisse groene kleur te helpen.