ISBN

De Engelse schrijver Gilbert Keith Chesterton (1874-1936) was vermaard om zijn Father Brown-verhalen, waarmee generaties lezers zich hebben vermaakt. Veel minder bekend is dat hij ook de schrijver is van The Man Who Was Thursday, een bijzonder boekje dat een 'detective' lijkt - en daar in elk geval de suspense...

De poëzie van Margreet Schouwenaar (Schagen, 1955) viel de kenners al op, nog voordat er een bundel van haar was verschenen. Op grond van een paar gedichten in het tijdschrift De Revisor werd ze voorgedragen voor de Rotterdamse C. Buddingh'-prijs. Inmiddels zijn er drie bandjes met verzen van haar hand verschenen: De drempel die vertrek is, Bezijden tijd en Van tijd het dood gewicht. Haar vierde bundel heet Talen naar de val (Querido; fl 32,50) en daarin komen haar verschillende thema's samen: de taal als drijfveer en voertuig, én de verplaatsing van de ene toestand in de andere.

'De tafel staat recht en verdraagt nog net de/ knecht die op een letter niet doodblijft.' Zo, ritmisch, verleidt Astrid Lampe (Tilburg, 1955) de lezer haar poëtisch te volgen in de bundel De sok weer aan (Querido; fl 32,50). Het is haar tweede na Rib, die goed werd ontvangen. Lampe's gedichten, vond een criticus, gáán ergens over, bijvoorbeeld over haar kind, maar blijven niet in anekdotes steken.

Willem Elsschot en de piano heet het tweede boekje dat Ida de Ridder aan haar vader wijdde. Het eerste was Willem Elsschot, mijn vader, waarin het ging over de Bechstein-piano van een joods-Engelse vriend, die door de nazi's werd geroofd en door Elsschot aan de rechtmatige eigenaar werd terugggeven. Door hernieuwd contact met deze vriend kwam er nog meer materiaal over deze affaire naar boven, en daarvan maakt Ida in haar tweede boekje gebruik (Nijgh & Van Ditmar; fl 24,90).

'Een debuut dat er mag zijn, en doet verlangen naar meer', oordeelde Aleid Truijens in de Volkskrant over De koningin van Lombardije, de eerste roman van Rikki Holtmaat (1952). Het verlangen van de bespreekster wordt al snel bevredigd, want over twee weken ligt Holtmaats tweede boek, Het gebroken woord (Meulenhoff; fl 36,50), in de winkel. Daarin vertelt zij over een moeder en een (beeldschone) dochter, die niet meer spreekt sinds haar vader voor haar ogen werd vermoord.

Met de fraaie vondst 'Dostojevski op z'n Krols' kondigde Querido dit voorjaar de komst aan van een nieuwe roman van Gerrit Krol: De vitalist (fl 29,90). Die is er nu en wie het boek begint te lezen, zal merken dat de verwijzing naar de negentiende-eeuwse Russische schrijver van Misdaad en straf allerminst uit de lucht is gegrepen (net zomin als het woord 'krols'). In kort bestek (zo'n 150 bladzijden) vertelt de Groningse eminence grise over drie bevriende echtparen die samen oudejaarsavond vieren, maar daar blijft het niet bij. Achter de amicale façade broeit iets. Later in het jaar pleegt een van de zes een moord en daarmee wordt De vitalist heel uitgesproken een boek over misdaad en straf.

Agnese moest sterven is een roman van de Italiaanse schrijfster Renata Viganò over haar leven in de Tweede Wereldoorlog. Haar man was commandant bij de partizanen en zij volgde hem, met hun kind, van schuilplaats naar schuilplaats. Zelf leidde de schrijfster een medische eenheid van de verzetsstrijders. In die hoedanigheid leerde zij de onverzettelijke wasvrouw Agnese kennen, die de hoofdpersoon werd van haar aangrijpende verhaal (Serena Libri; fl 39,90).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden