Postuum Serge Dassault

Industrieel Serge Dassault (1925-2018) belichaamde de verwevenheid van bedrijfsleven, politiek en media

Zijn achternaam belichaamt de economische wederopbouw van Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog. De Franse industrieel Serge Dassault, die maandag op 93-jarige leeftijd overleed in Parijs, was een telg uit een familie die van Frankrijk een belangrijk producent en exporteur van vliegtuigen en militair materieel maakte.

Serge Dassault in 2014. Beeld AP

Serge Dassault, zoon van oprichter van het concern Marcel Dassault, belichaamde ook de typisch Franse verwevenheid van bedrijfsleven, politiek en media, alles overgoten met een licht frauduleuze vinaigrette. Hij was eigenaar van de krant Le Figaro en probeerde in later jaren, vanaf de jaren tachtig, een rol te spelen in de politiek.

Het leverde hem een rechtszaak wegens het kopen van stemmen op. Ook werd hij vorig jaar nog veroordeeld wegens belastingontduiking via buitenlandse rekeningen. Hij kreeg een boete van 2 miljoen euro en mocht zich vijf jaar niet verkiesbaar stellen voor politieke ambten. Volgende week zou het hoger beroep dienen.

Marcel Dassault (L) en zijn zoon Serge in 1985. Beeld REUTERS

Dassault stierf volgens zijn familie maandagmiddag aan hartfalen, in zijn kantoor nabij de rotonde van de Champs-Elysées. Volgens het tijdschrift Forbes was hij de op drie na rijkste man van Frankrijk. Zijn vermogen wordt geschat op 19 miljard euro.

Dassault is een zoon van joodse ouders die zich na de oorlog, teruggekeerd uit kamp Buchenwald, tot het katholicisme bekeerden. Ook de familienaam veranderde: Bloch werd Dassault. Terwijl Dassault Aviation onder leiding van vader Marcel werd opgebouwd, klom zoon Serge na zijn technische studie op in de onderneming, in de schaduw van zijn vader. In 1986 nam hij het roer over.

Een van de bekendste producten van de Dassault-groep is het gevechtsvliegtuig Rafale. Daarvan werden er sinds 2004 tientallen verkocht aan onder meer Egypte, India en Qatar. In eerdere jaren was de Mirage een groot succes. Maar liefst 473 toestellen werden verkocht aan landen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Olivier Dassault (R)met zijn vader Serge, die in een Mirage 2000-5 gevechtsvliegtuig zit. Beeld AFP

De politieke carrière van Dassault verliep minder gladjes. Aanvankelijk bracht hij het, en nog met veel moeite, niet verder dan de lokale politiek in Corbeil-Essonnes, ten zuiden van Parijs. In 2004 werd hij, 79 jaar oud, eindelijk (tot aan 2017) senator voor de centrumrechtse UMP. Hij trok de aandacht met uitgesproken rechtse standpunten over sociaal-economische kwesties. Van China was veel te leren, vond hij: daar hadden ze tenminste geen last van stakingen en vakbonden.

Om te kunnen bijdragen aan het publieke debat kocht hij in 2004 de krant Le Figaro. Niet geheel tot genoegen van de redactie, die vond dat de eigenaar van de krant zich niet direct met de inhoud moest bemoeien. Dassault riposteerde: ‘Waarom hebben alleen journalisten vrijheid van meningsuiting?’ Aan het begin van elk jaar publiceerde hij zijn gepeperde ‘wensen’ voor de toekomst.

‘Frankrijk heeft een zeer grote industrieel verloren, de wereld van de luchtvaart een pionier, de publieke opinie een grote patroon van de pers en ik, heel eenvoudig, een vriend’, zo liet oud-president Nicolas Sarkozy maandag weten. President Emmanuel Macron verklaarde dat Frankrijk ‘een man heeft verloren die zijn leven heeft gewijd aan het ontwikkelen van een vlaggenschip van de industrie’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.