De stadsgids Hans Klok in Las Vegas

In Las Vegas kent niemand onze Hans Klok. Maar dat kan zomaar veranderen, binnenkort

Hans Klok Beeld Michelle Groskopf

Vandaag worden in Las Vegas de eerste billboards en posters opgehangen voor de grote show van Hans Klok, illusionist. Hij rijdt ons rond langs zijn toekomstige theater, de Franse bakkerij en veel meer.

Wanneer Hans Klok ’s ochtends wakker wordt dan denkt hij weleens: ‘Geweldig! Ik woon gewoon in Las Vegas!’. Sterker nog: dat dacht hij de afgelopen twee maanden iedere dag. Maar wanneer je de illusionist voorlegt dat er mensen zijn – best een aanzienlijk aantal mensen – die Las Vegas de hel op aarde vinden; die nog niet dood gevonden willen worden in deze woestijnstad waar het op een dag als vandaag 40 graden wordt, en waar de massa’s desondanks over The Strip drommen, langs de bordkartonnen werkelijkheid van een casino in de vorm van de Parijse Opéra of een megahotel in de vorm van de skyline van New York, dan zegt Hans Klok: ‘O, maar dat begrijp ik absoluut.’

‘Je wórdt op The Strip ook helemaal knettergek. Je moet het zo zien: het is hier elke dag Koningsdag, zo druk. En alles is fake, alles is nep. Alles is hier van plastic. Zelfs de geluiden van de krekels zijn niet echt, wist je dat? Moet je maar eens in de plantenbakken kijken. Er staan speakertjes tussen de plastic planten. Met krekelgetsjirp.’

‘Je bent hier altijd maar één stap verwijderd van de goot. Als het niet lukt in Vegas, dan lig je er echt naast, gelijk. Ik heb goede artiesten gezien die hier in hele armoedige zaaltjes staan. En heb je die documentaire op Netflix gezien, over mensen die door gokschulden geen geld meer hebben om naar huis te gaan en nu in de afwateringsbuizen onder de stad wonen?’

Ja, dat is allemaal Las Vegas. Maar Las Vegas is óók: die geweldige ontstaansgeschiedenis. ‘Hoe deze stad is neergezet hier, midden in de woestijn. Het hele maffiaverhaal natuurlijk. Frank Sinatra, Sammie Davis Jr., Dean Martin: al die mensen die Las Vegas groot hebben gemaakt. Elvis, niet te vergeten. En Siegfried & Roy, mijn grote voorbeelden, die hier dertig jaar lang hebben opgetreden. Mensen kwamen speciaal naar Vegas om Siegfried & Roy te zien.’

En dat alles fake is, ach ja, daaraan kun je je ergeren. Maar je kunt je ook laten meevoeren in de schijnwereld die hier met man en macht is opgetrokken, je kunt ook opgaan in de fantasie die hier tot in het kleinste detail is opgebouwd. Vertel een illusionist niet dat onecht niet meeslepend kan zijn.

‘Ik creëer zelf altijd schijn: je kan niet vliegen, je kunt niet je hoofd eraf halen en het erna weer opzetten. Dus mij trekt deze stad wel.’ Wat niet wil zeggen dat Klok de schaduwkanten van Vegas niet ziet, integendeel. ‘Ik heb de nuchterheid die veel Noord-Hollanders hebben.’

‘Ik kom echt uit Purmerend’, zal Klok later vandaag zeggen. ‘Maar ik ben ook echt Las Vegas. Ik zou geen performer uit Nederland weten die hier meer op zijn plek is dan ik.’ Schaterlachend: ‘Ik denk dat Anouk na een week is vertrokken.’

Hans Klok in La Belle Terre Bakery and Café in Las Vegas. Beeld Michelle Groskopf

We hebben afgesproken in La Belle Terre Bakery and Café, pal aan autoweg West Sahara Avenue. ‘Dit is mijn favoriete plek voor vergaderingen en marketingdingen’, zegt Hans Klok (50). De koffie is er Amerikaans slap, maar de patisserie is oogverblindend. ‘En er werken zulke leuke mensen.’

De bakkerij ligt niet ver van het huis dat Hans Klok en zijn vriend Dann van Ling (28), ook illusionist, onlangs hebben betrokken. ‘Zo ver mogelijk verwijderd van de gekte van The Strip. Vlakbij de Red Rocks, een natuurgebied met rode bergen. Ik woon in een soort Melrose Place: een woongemeenschap met een hek erom, met een gemeenschappelijke fitnessruimte en zwembad. In een heerlijk rustige omgeving.’

Hotel en casino Excalibur waar Hans Klok zes avonden in de week een voorstelling zal spelen. Beeld Michelle Groskopf

Want Kloks toekomst ligt in deze stad. Vanaf 29 juli gaat hij in Vegas optreden met zijn nieuwe show, The World’s Fastest Magician. Klok tekende bij casino-eigenaar MGM een contract voor tien jaar, met de Nederlandse zakenman Marcel Boekhoorn (Ouwehands Dierenpark, Hema) als investeerder. Zes avonden per week zal hij in Excalibur een voorstelling spelen, in het weekeinde komen daar nog twee matinees bij. ‘Met de mogelijkheid het naar twaalf voorstellingen per week uit te breiden.’ Naast David Copperfield en Chris Angel wordt Hans Klok de derde grote magician op The Strip.

Hij begint in een zaal voor 450 man, een soort nachtclub, met tafels en stoeltjes en drankjes tijdens de voorstelling. ‘Heel intiem. En als het een succes is, kan ik doorgroeien: MGM heeft hier twintig casino’s en hotels met zalen in allerlei maten.’

Hij probeerde het twaalf jaar geleden ook. Toen met Stage Entertainment van Joop van den Ende, en Pamela Anderson als de door te zagen assistente. ‘Destijds begon ik meteen in een zaal met 1.500 stoelen. Daarvan vulde ik er 700. Wat op zich niet slecht was. Maar de zaal was natuurlijk wel halfleeg.’ Na een half jaar keerde Klok terug naar Nederland.

Twee jaar terug begon het weer te knagen. ‘Ik was 48 en dacht: wat wil ik nou? Wil ik voor altijd uit een koffer leven?’ Klok toerde continu met grote producties door Europa. ‘Hartstikke leuk, maar in elk land moet je steeds opnieuw publiciteit genereren, interviews geven, publiek trekken. En je leeft in een Nightliner, zo’n grote bus, dat is echt kamperen. Dan loop je ’s morgens met een toiletrol onder je arm in een Ahoy’-achtige locatie naar een douche te zoeken.’

En dus dacht hij: ‘Eigenlijk zou ik heel graag terug willen naar Las Vegas.’

Beeld Michelle Groskopf

Dit is het walhalla voor illusionisten. Hier zijn de werkplaatsen waar trucs worden ontwikkeld, hier staat een School of Magic, hier willen de beste illusionisten ter wereld optreden. We staan voor het Siegfried & Roy Monument, een uit de kluiten gewassen eerbetoon aan het Duits-Amerikaanse illusionisten-duo en een van hun witte tijgers. ‘En dit zijn de ware grondleggers van de magie op The Strip, zegt Klok. ‘Dit zijn mijn helden.’ ‘Trouwens: dit beeld lijkt van brons. Maar het is gewoon plastic.’

‘Siegfried en Roy ontmoetten elkaar op een cruiseschip’, vertelt Klok. ‘Ze werden verliefd, wat in de jaren vijftig not done was, en begonnen een goochel-act. Roy, die was opgegroeid in een dierentuin, vond al snel: die stomme duiven, dat hebben we nu wel gezien. Hij bracht, illegaal, een cheeta naar het schip. Het duo werd dezelfde avond nog ontslagen, maar ze waren meteen wereldnieuws.’

Toen Siegfried & Roy naar Vegas kwamen, in 1967, tilden ze de status van goochelen: in plaats van een act met topless danseressen ontwikkelden zij gelikte spektakelshows vol verdwijntrucs met witte leeuwen en tijgers. Het duo werd zo succesvol dat speciaal voor hen in 1990 het hotel Le Mirage werd gebouwd; ze hadden er de  populairste show van Vegas aller tijden. Het was ook de plek waar het misging, in 2003, toen een tijger Roy aanviel en bijna zijn keel doorbeet.

Hans Klok heeft een geheel eigen stijl. Als hij die zou moeten beschrijven, dan zo: ‘Hans Klok, dat is die man met dat haar en die windmachines en die vrouwen en die blouse die veel te ver openstaat. En als ik mijn stijl ergens op kan baseren, dan is het op Siegfried & Roy. De flair waarmee ze alles deden, de bewegingen, het spektakel, de vaart. Zij waren de eersten die illusies heel snel gingen vertonen. Zij begrepen in de jaren zestig al dat mensen geen enorme concentratieboog meer hadden. En ze formeerden een team om zich heen: regisseurs, kostuummakers, dansers. Omring je met reuzen, niet met dwergen. Ze waren hun tijd vooruit.’

Hans Klok Beeld Michelle Groskopf

Terwijl we rondgaan over The Strip blijkt Klok een wandelende Vegas-encyclopedie. ‘O kijk daar! Hotel Flamingo! Daar hadden The Supremes in 1967 hun laatste concert in de oude samenstelling, voordat Florence Ballard eruit werd gekickt.’ Of: ‘Tijdens de bouw van Hotel Bellagio hoorde investeerder Steve Wynn dat hij binnen paar maanden blind zou worden. Daarom moest alles in de vijfde versnelling, opdat hij nog op tijd de replica’s van schilderijen van Van Gogh in het hotel zou kunnen zien.’

Klok leest veel: over deze stad, over de geschiedenis van het entertainment en de rol van Vegas daarin. En hij bezocht veel shows, voor inspiratie en voor de lol. In de auto vertelt hij hoe de stad ontstond langs een lonely highway in de Mojave-woestijn, waar in de jaren veertig bordelen en gokpaleizen verrezen – veelal gerund door de maffia. En waar vanaf de jaren zestig zangers trachtten hun carrière een nieuwe wending te geven: Frank Sinatra, Elvis. Hun respectievelijke succes daarin vat Hans Klok bondig samen: ‘Las Vegas maakt je groot of Las Vegas maakt je dood.’

Van stoffige gokstad naar glamoureuze nachtclubstad. En in de jaren negentig transformeerde Vegas nogmaals: naar pretparkstad met thematische megahotels. ‘In Ceasars Palace werd je bediend door personeel in Romeinse gewaden, in Hotel Aladdin was alles heel oosters, als in Duizend en een nacht. Daar is weinig meer van over, dat vind ik wel jammer’, zegt Klok.

We staan voor de beroemde Bellagio Fonteinen, die elk half uur een indrukwekkende choreografie uitvoeren, met licht en op muziek, sommige waterstralen bereiken een hoogte van 140 meter. ‘Vroeger deden meerdere hotels een dergelijke show op straat. Als je geen kaartjes had voor een voorstelling in een zaal, dan kon je naar The Strip voor een soort doorlopende openluchtvoorstelling. De fonteinen zijn daar helaas een van de laatste voorbeelden van.’

Hans Klok loopt naar de Excalibur, het casino-annex-megahotel met vierduizend kamers in de vorm van een fantasiekasteel, waar hij in de speciaal voor hem omgebouwde Thunderland Showroom zijn eigen show zal hebben. ‘Dit vind ik het gezelligste casino van The Strip. Vanwege dat middeleeuwse sfeertje. Toen tijdens de onderhandelingen met MGM het woord Excalibur viel, dacht ik: help! Want je ziet hier mannen met zúlke buiken, beetje de rednecks, die gewoon met ontbloot bovenlijf en een bier door dat casino lopen. Aan de andere kant is het een echt familiehotel, geënt op kinderen – en die zien mij natuurlijk als een soort Harry Potter, die willen naar mijn show. Het is echt een gezellig, old school hotel dat al bijna dertig jaar bestaat. Dat is oud voor Vegas.’

Hans Klok Beeld Michelle Groskopf

De ingang van zijn Thunderland Showroom ligt tussen winkels als Popeyes en Starbucks. Klok deelt de zaal met The Bee Gees en met Thunder from Down Under, een soort Australische Chippendales. ‘Het is even wat anders dan Carré’, lacht Klok, ‘daar heb ik de afgelopen zes jaar in totaal zes maanden gestaan. Natuurlijk heeft dat meer grandeur. Daar stond Josephine Baker, Herman van Veen, Michael Jackson met zijn broers en alle grote circussen. Je voelt de magie van dat theater, maar je kan er geen jaren optreden. Hier kun je jaren staan, want er is altijd nieuw publiek.’

Ook de publiciteit is platter, zegt Klok. ‘Je moet je voorstellen, Las Vegas is een kermis. Je hebt 15 euro in je broekzak, en dan beslis je ter plekke: ga ik naar het spookhuis, het reuzenrad of de grijpmachine? Las Vegas bestaat uit impulsaankopen.’ De publiciteit is hier dan ook massaal. En het begint veel later. ‘Mijn eerste show is 29 juli, de reclames – het hoofd van Hans Klok op taxi’s, billboards, lichtkranten – begint op 27 juli. Eerder heeft geen zin: de mensen die een week eerder in Vegas zijn, zijn al weer weg als mijn show begint. Dat is uitgezocht, hè? De gemiddelde toerist blijft 1,3 dagen.’

Hij leidt rond in de zaal in opbouw. Daar komt het podium, daar de bar, daar zitten straks de mensen aan tafeltjes met een drankje. ‘Ik hou van deze plek, want ik begon toen ik 17 was met optreden in clubs en nachtclubs. Die zijn er nu allemaal niet meer. Je hebt nog de Moulin Rouge en het Lido in Parijs, maar de rest is weg. Het is ook een beetje terug naar de jaren vijftig. Vergeet niet, Sinatra en Elvis: die traden ook op voor vier-, vijfhonderd stoelen. En dat komt terug. Het is de nieuwe trend: mensen willen meer intimiteit. Optredens hoeven ook niet meer zo lang te duren; mensen willen meer doen op een avond.’

In negentig minuten zal hij zo’n vijftig, zestig trucs opvoeren. Kleine, maar vooral grote acts, in een spectaculaire show, met lasers en choreografie en dansers naast zijn drie vaste assistentes. ‘Die vorm sterft uit’, zegt hij. De generaties na hem concentreren zich vooral op close up- en stand up-illusionisme. ‘Kleinere acts, die je in je eentje op je slaapkamer kan oefenen. Wat ik doe – ik ga op een zwaard liggen en opeens val ik er doorheen – daarvoor moet je om te beginnen al tien mensen hebben die je erop tillen.’

Zijn show wordt een reis door de geschiedenis van de magie. Met de zwevende gloeilamp van de Amerikaanse illusionist Harry Blackstone sr. uit de jaren twintig bijvoorbeeld, en de truc met zwaarden door een kartonnen doos van de Duitse legende Hans Moretti uit de jaren zeventig. In het midden van de zaal komt een kleiner podium waar hij – ‘als enige magician op The Strip’ – omringd door publiek iemand zal laten zweven. En aan het eind van de voorstelling zal Hans Klok duizenden vlinders over het publiek laten vliegen. ‘Geen echte, maar ze lijken echt.’

Hans Klok Beeld Michelle Groskopf

‘De hele show gaat over dromen’, zegt Klok. ‘Over de Amerikaanse droom, eigenlijk. Over een jongetje uit Purmerend dat naar Amsterdam gaat en droomt over een show in Vegas. Het is niet heel duidelijk, hoor. We proberen geen Shakespeare te doen. Maar er is een verhaallijn, voor wie het wil zien.’

We strijken neer voor een late lunch op het overdekte terras van Mon Ami Gabi, een Franse bistro met uitzicht op de Bellagio Fonteinen. Klok komt hier ‘heel vaak’. De serveerster weet al wat hij wil drinken: ‘a Heineken.’ En wat te eten? vraagt ze Klok. ‘Een uiensoep, zónder kaas. En een mac n cheese, maar die dan dus weer wel mét kaas.’

‘Dit is wel the big thing’, zegt Klok, zijn droom is uitgekomen. Nuchter: ‘Dan is de volgende droom om het heel lang vol te houden. Het publiek moet natuurlijk nog wel komen.’

Als het hem lukt tien jaar vol te houden, kan hem dat miljoenen dollars opleveren. Als hij sneller afhaakt? ‘Dan krijg ik die kans niet een derde keer. Dan moet ik terug naar huis met al m’n spullen. En daar weer alles opbouwen, want mensen zijn je zó vergeten. Wil ik dat dan nog? Ja, ik zal wel moeten. Of ik kan ook een friteszaak beginnen op IJmuiderslag. ‘

Gaat het om de roem? Klok: ‘Als ik wereldberoemd had willen zijn, had ik beter zanger of filmster kunnen worden. Goochelen is toch een soort volleybal, het wordt nooit voetbal. En beroemd zijn is niks. Je bent er ook weer zo aan gewend als je geen bekendheid hebt. Hier ben ik niemand en moet ik er weer aan gaan trekken.

‘Weet je, ik vind optreden gewoon heel leuk. Op welke plek op aarde kun je elke dag optreden? Bovendien: een regisseur laat een film na, een schrijver een boek.’ Maar een illusionist, zegt Klok, laat niets na, die bestaat alleen in het moment. ‘Magie is niet meer dan een ervaring.’

DE TIPS VAN HANS KLOK

La Belle Terre Bakery and Café, 8390 W Sahara Avenue. Op Frankrijk geïnspireerde bakkerij gelegen aan een typisch Amerikaanse ‘plaza’: een parkeerplaats langs een autoweg. Ambachtelijke broden, oogverblindende gebakjes. ‘En aardige mensen.’

Monument voor Siegfried en Roy, 1403 S Las Vegas Boulevard (voor hotel Mirage). Meer dan levensgrote hoofden van het legendarische illusionisten-duo en een van de witte tijgers waarmee zij optraden. Klok: ‘Lijkt van brons, is gewoon plastic.’

Bellagio Fonteinen, 3600 S Las Vegas Blvd (voor hotel Bellagio). Beroemde fonteinen die elk half uur een choreografie op muziek uitvoeren. (Vanaf 15 uur. Za en zo vanaf 12 en 11 uur. Tot middernacht).

The Thunderland Showroom, 3850 Las Vegas Blvd (in hotel Excalibur). Nachtclub-achtige zaal waar vanaf 29 juli Hans Kloks show The World’s Fastest Magician opent.

Mon Ami Gabi, 3655 S Las Vegas Blvd (in hotel Paris Las Vegas). Franse bistro met overdekt terras en uitzicht op The Strip. Favoriet? ‘Uiensoep, zonder kaas.’

BUITEN DE WANDELING OM

Red Rock Canyon National Conservation Area. Natuurgebied met grillige rotsformaties van rood zandsteen, op slechts een halfuur rijden van The Strip. ‘Hier wil ik gaan wandelen en skiën.’

Egg Works, lokale keten waar Hans Klok vaak ontbijt haalt. Serveert louter gerechten met ei, aangeprezen door woordspelingen met ei (Egg-ceptional omelettes!, Great egg-spectations!)

Wing Lei, 3131 S Las Vegas Blvd (in Wynn Hotel). ‘Las Vegas wordt wel de culinaire hoofdstad van Amerika genoemd. Er zijn hier veel Michelin-sterren, alle grote koks hebben hier een restaurant. Ik ben een paar keer in dat sterrestaurant in The Wynn geweest. Nu niet meer, hoor. Ik woon hier nu, ik moet ook een beetje op mijn geld letten. We koken zelf heel veel.’

CV HANS KLOK

Hans Klok (Purmerend, 22 februari 1969) kreeg op zijn 10de een goocheldoos – en de rest is geschiedenis. In 1994 trad hij voor het eerst op aan The Strip in Las Vegas, in het live tv-programma The World’s Greatest Magic. In 2007 had hij in Vegas een half jaar een eigen show, waarin Pamela Anderson hem assisteerde. Hans Klok toerde met grote producties door Europa, China en Japan. Begin dit jaar werd hij geridderd als Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden