In Frankrijk begint proces over voorkennis tegen top EADS

Achtergrond..

Parijs Wisten de leidinggevenden van EADS, de Duits-Franse fabrikant van onder meer Airbus-vliegtuigen, dat de productie van de A380 grote vertraging zou oplopen? En verkochten ze daarom hun aandelen in maart 2006, toen de koers op zijn hoogst was?

Dat is de vraag in het proces dat deze week wordt gevoerd bij de strafcommissie van de beurstoezichthouder (FMA) in Frankrijk. Een aantal topbestuurders, zoals Airbus-directeur Tom Enders, diens tweede man Fabrice Brégier en voormalig co-president van EADS Noël Forgeard, behoort tot degenen die gehoord worden. Ze zouden gezamenlijk 90 miljoen euro hebben opgestreken.

Bij EADS mag personeel alleen de twee weken na publicatie van bedrijfsresultaten aandelen verkopen. Direct na de bekendmaking van een recordwinst over 2006, verkopen zo’n twaalfhonderd kaderleden van EADS aandelen. In dezelfde periode buigt de bedrijfsleiding zich voor het eerst over een mogelijke vertraging bij de bouw van het nieuwe vlaggeschip van Airbus; de A380, het grootste toestel dat EADS ooit bouwde.

Aanvankelijk wordt de vertraging ingeschat op een maand. Al in april is de verwachting dat slechts 24 van de 29 toestellen in 2007 kunnen worden geleverd. Twee grote aandeelhouders, Lagardère en Chrysler, stappen uit het concern. Een eerste winstwaarschuwing in mei heeft weinig invloed op de aandelenkoers. Pas als in juni een volgende vertraging wordt gemeld, tuimelt het aandeel: het verliest 26 procent. Dan komt ook de massale aandelenverkoop van drie maanden eerder in een vreemd daglicht te staan.

Drie jaar lang heeft de FMA onderzocht of de topbestuurders kennis hebben achtergehouden. Mede als gevolg daarvan moest Forgeard in 2006 aftreden. De zaak wordt een week lang achter gesloten deuren behandeld. Een uitspraak wordt niet voor midden december verwacht. De maximale straf is anderhalf miljoen euro.

Tegelijk daarmee loopt tegen de bestuurders ook een zaak bij de burgerrechtbank. Daar gaat het niet om het achterhouden van informatie, maar om handel met voorkennis. Ook daar kan een boete van maximaal anderhalf miljoen euro worden opgelegd, maar ook twee jaar gevangenisstraf.

We hadden zelf geen vermoeden van de vertraging – dat wordt de belangrijkste verdedigingslijn van de bestuurders. Dat willen ze bewijzen met een rapport van McKinsey uit juni 2006 in de hand, dat voorspelt dat de eerste Airbus A380 nog dat jaar zal worden opgeleverd. Uiteindelijk zal het eerste toestel pas in oktober 2007 aan Singapore Airlines worden overgedragen. Om het voortbestaan van het concern niet in gevaar te brengen, was het beter de informatie over mogelijke vertraging niet openbaar te maken, zullen de bestuurders betogen.

Ook het moment waarop aandeelhouder British Aerospace (BAE) zich terugtrekt uit EADS is van belang. De Britten vragen in maart 2006 zes miljard euro voor het aandelenpakket. EADS biedt niet meer dan 3,5 miljard. Uiteindelijk neemt BAE in juni genoegen met 2,7 miljard. Dat wijst er volgens de bestuurders op dat de bedrijfsleiding de zaken aanvankelijk optimistisch inschatte. BAE was immers vanaf het begin van alle vertraging op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden