Huren is goedkoper in caravanland

Das Reisemobil (Duitsland), le Camping-Car (Frankrijk), the motorcaravan (Engeland), the motorhome (VS). Wat populariteit betreft verslaan ze allemaal de kampeerauto (Nederland)....

Nederland is een caravanland, zegt Niek van der Heijden, technisch redacteur kampeerauto's bij de Kampeer en Caravan Kampioen. '78 Procent van onze lezers hangt in de zomer een caravan achter de auto en rijdt naar Frankrijk. Slechts 'n procent of vijf gaat met de camper.'

Hij schat dat vorig jaar 250 tot 400 nieuwe kampeerauto's zijn verkocht. De prijzen van de meest verkochte modellen lopen uiteen van vijftig- tot 150 duizend gulden; een enkele Nederlander geeft er anderhalve tot drieëneenhalve ton aan uit. Een tweedehands exemplaar is gemakkelijker te betalen, omdat de BPM maandelijks afneemt naarmate een camper ouder wordt. Op een camper van 8,5 jaar wordt helemaal geen BPM meer geheven. Van der Heijden: 'De importeur van Volkswagen vindt het interessant om de BPM-druk te verminderen door bijvoorbeeld een Westfalia-camper - gebaseerd op een VW-bus - eerst twee jaar in de verhuur te doen, en pas dan te verkopen. Zo kan die wagen twintigduizend gulden goedkoper de markt op.'

De Kampeer en Caravan Kampioen rekende uit dat een gekochte kampeerauto van tachtigduizend gulden met bijkomende kosten, omgeslagen over een decennium ongeveer 17.500 gulden per jaar kost. Wie hetzelfde geld uitgeeft aan een huurcamper, kan iedere zomer zeven weken met een redelijk luxe type op reis. Kopen is pas interessant voor reizigers met veel tijd en geld: 55-plussers bijvoorbeeld die een bedrijf hebben verkocht, of VUT'ers en gepensioneerden met een goed inkomen.

Evelyn Bijl is directeur van Wheel Travel Holland. Ze verhuurt en verkoopt campers. Van de kopers is 90 procent 55-plusser. Huurders zijn vaak jonge gezinnen met kinderen, die comfortabel willen kamperen. Bijl noemt wat huurprijzen: 'Ons goedkoopste model, een Skipper 54, voor twee tot vijf personen, kost 925 gulden per week, te huren in januari en februari. Wie één of twee weken huurt, moet na vijftienhonderd kilometer veertig cent per kilometer extra bijbetalen. Bij drie weken of langer geven we een vrije kilometrage en een korting van 5 procent. De huurprijs is exclusief brandstof. Het duurste type dat we verhuren, de Euroyacht 175, met slaapruimte voor zeven mensen, kost in juli of augustus 2540 gulden per week.' Alle landen die genoemd worden op de groene kaart en niet zijn doorgestreept, mogen met een huurcamper worden bezocht.

Wie ineens morgen met een kampeerauto op stap wil, kan door verhuurbedrijven alleen in de winter geholpen worden. Voor de zomervakantie is het verstandig al in december of januari te reserveren. Omdat de auto's van november tot en met april voornamelijk in de winterstalling niks staan te verdienen, kan de vlootgrootte niet worden aangepast aan de piekvraag in het hoogseizoen. Bijl: 'Vijf jaar geleden begonnen we met één auto. Nu hebben we er negen en in de zomermaanden zouden we er wel twintig kunnen verhuren. We moeten nogal eens nee verkopen.'

De ANWB geeft een inlichtingenblad uit voor huurders van kampeerauto's, dat in ANWB-winkels verkrijgbaar is. Daarin staan adressen van aanbevolen verhuurders, plus een standaard huurcontract. Belangrijke informatie, want het komt voor dat verhuurders minder professioneel werken, bijvoorbeeld door slechte service te verlenen bij pechgevallen of erg moeilijk te doen bij het afhandelen van kleine schades. (Huurders moeten een borg storten voor het eigen risico dat vaak duizend tot vijftienhonderd gulden per geval bedraagt en niet afkoopbaar is.)

Amerika vooral is kampeerauto-gek. Er is een overdaad aan uiteenlopende types, soms elf meter lang, met aan een stang nog een gewone personenauto. Amerikanen mogen zo'n roadtrain met een gewoon rijbewijs besturen. Volgens de letter van de wet mogen Nederlanders, ook al zijn ze in Amerika, in zo'n gevaarte alleen met een groot rijbewijs (C) rijden. (Met een B-rijbewijs zijn alleen auto's tot 3500 kilo toegestaan. Die regel geldt óók in het buitenland.) Maar in de praktijk worden wel degelijk Amerikaanse jongensdromen van dik boven de 3500 kilo verhuurd aan Nederlanders met een C-rijbewijs.

Omdat de prijzen van campers in Amerika stukken lager liggen dan in Nederland, hebben verhuurders vaak meer auto's in voorraad. De meeste bedrijven leveren binnen één dag tot een aantal weken, maar het blijft raadzaam tijdig contact op te nemen. Dat kan via een Nederlandse touroperator (bijvoorbeeld Argus Travel of Doets America Tours), hoewel de meeste operators het liefst een huurcamper regelen als ze er ook een reis naar de VS bij kunnen verkopen. Wie zelf contact wil leggen, kan onder meer terecht bij Transatlantic Automobile en Cruise America. Verdere informatie is verkrijgbaar bij American Trade and Tourist Information Center of de Stichting Visit USA & Canada (een Amerikaans verkeersbureau is er niet meer in Nederland).

Het is ook mogelijk in Amerika zelf een motorhome te kopen. Nadeel is dat er redelijk wat tijd verloren gaat aan het zoeken van een auto, de kentekenregistratie en de verzekering. Dat loont alleen bij een echt lange reis.

Via Transatlantic Automobile is het mogelijk al in Nederland een camper te kopen, die later, aldus de folder, gegarandeerd wordt teruggekocht. De klant doet hier een aanbetaling, de complete koopsom wordt in de VS overhandigd. Volgens de organisatie is het al financieel aantrekkelijk om te kopen bij een reistijd die langer dan zes weken duurt. De terugkoopprijs wordt vastgelegd in het koopcontract.

KAV Autoverhuur 020-696.97.30. Autoverhuurbedrijf Tigchelaar 076-528.14.81. Wheel Travel 0229-57.10.59. Argus Travel 010-481.01.11. Doets America Tours 072-575.33.33. Transatlantic Automobile 010-404.87.25. Cruise America 0016-02-464.73.00. Stichting Visit USA & Canada 023-584.95.40. American Trade and Tourist Information Center 010-405.34.24

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.