Horeca verschaft verlichting aan fietsers

In de kroeg kun je binnenkort niet alleen drank bestellen, maar ook fietsverlichting. Op advies van de Fietsersbond gaan zoveel mogelijk horecagelegenheden fietslampjes aan de man brengen die de kroegganger op de jas kan bevestigen, voor een veiliger tocht naar huis. Voor de prijs van een biertje (2,50 euro) heb je er een.

Beeld Thinkstock

Uit onderzoek van onder meer ANWB, BOVAG en Fietsersbond onder bijna zesduizend fietsers blijkt dat 59 procent van het Nederlandse uitgaanspubliek van en naar de kroeg fietst zonder licht. Amsterdammers doen dit zelfs massaal: 82 procent van dat uitgaanspubliek heeft geen fietsverlichting.

Kroeg- en discotheekgangers voeren in studentensteden een stuk minder licht (22 procent) dan in overige steden (41 procent) en buitengebieden (61 procent). 'In de buitengebieden is fietsverlichting ook echt nodig om zelf iets te kunnen zien, terwijl de steden goed verlicht zijn', verklaart Martijn van Es van de Fietsersbond het verschil. 'De fietser zal in de stad eerder denken het wel te redden met de aanwezige straatverlichting.'

Politie

Dat studenten vaak zonder licht rijden, komt volgens Van Es omdat er in studentensteden heel veel fietsen zijn, waardoor lampen door de volle en drukke parkeerplekken eerder stuk gaan. 'En als er door de politie steeds minder wordt gecontroleerd, zullen ze het erop wagen geen nieuwe verlichting aan te schaffen.'

Hoeveel van de verkeersongevallen met fietsers ontstaan door het niet hebben van fietsverlichting, is niet bekend. 'Die gegevens zijn niet uit de standaard ongevallenregistratie te halen', zegt Patrick Rugebregt van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). 'Sinds 2009 is de politieregistratie van verkeersongevallen incompleet, doordat die daar geen prioriteit meer aan geeft.'

Controle

Wel blijkt uit onderzoek van Dienst Verkeer en Scheepvaart dat de kans voor een fietser om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met een gemotoriseerd voertuig met 17 procent afneemt zodra hij of zij voor- en achterlicht voert.

De controle op fietsverlichting staat niet op de landelijke prioriteitenlijst, blijkt uit de Veiligheidsagenda 2015-2018. Wel kan de ene regio er meer prioriteit aan geven dan de andere, zegt Jean Fransman van Veiligheid en Justitie. Politie, burgemeester en OM kunnen in overleg besluiten een controle uit te voeren.

De politie in Amsterdam voert inmiddels geen fietsverlichtingcontroles meer uit. 'Het is aan de individuele politieman- of vrouw om op te treden als er geen fietsverlichting wordt gebruikt', zegt een woordvoerder. Een boete voor fietsen zonder licht bedraagt 55 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden